Utställningar 2023

3:e vån.
9 december 2023—7 april 2024
JAG ÅNGRAR ALLT! (Leif Eriksson 1939—2019)
 

 

 

Konstnären Leif Eriksson var en central gestalt inom den svenska konceptkonsten. Nu presenterar Ystads konstmuseum JAG ÅNGRAR ALLT! (Leif Eriksson 1939—2019), den hittills största utställningen med Erikssons konst.

Provokationer, humor och utmaningar av den konstnärliga autenticiteten var återkommande teman i Erikssons konstnärskap. Genom sitt förlag Wedgepress & Cheese och arbetet med det omfattande arkivet The Swedish Archive of Artists’ Books (SAAB) blev Leif Eriksson en av pionjärerna för konstformen artists' books, konstnärsgjorda böcker.

Det var på 1970-talet som Eriksson på allvar placerade sig på den svenska konstscenen med grafiska verk där han med approprieringar och ironi kommenterade de ekonomiska intressena på konstmarknaden. För Leif Eriksson var konsten på många vis fri och ingen kunde egentligen hävda ensamrätten till den. Många av hans verk är en ifrågasättande förhandling om upphovsrätten.

Samarbetet med andra konstnärer var en central del i Erikssons sätt att arbeta. En del verk var dialoger och andra en del av insamlat arkivmaterial. Därför visar utställningen också några av de konstnärer han sympatiserade med, som gruppen kring Drakabygget, Eve Eriksson, Torsten Ridell, CO Hultén, Lars Vilks och många andra.

I samband med utställningen JAG ÅNGRAR ALLT! (Leif Eriksson 1939—2019) visas en ny presentation av SAAB på museets andra våning.

 

Curatorer: Thomas Millroth, tidigare chef för Ystads konstmuseum, idag bland annat verksam som författare och konstkritiker, och Anders Kjaer, konsthistoriker inriktad på samtidskonst som har Leif Erikssons arbete som ett av sina specialområden.

 


Inslag om utställningen på Radio P4 Malmöhus 6/12

Förhandsartikel i Ystads Allehanda 8/12

Recension i Expressen 1/1

Recension på KONSTEN.NET 11/1

Recension i Sydsvenskan 20/1

Utställningen rekommenderas i Kunstkritikk 22/1

Reportage i P1 av Mårten Arndtzén 20/2

Recension i Kunstkritikk 6/3

 

3:e vån.
10 juni—5 november
Richard Johansson
Vägen/The Road


Richard Johansson Rainbow Mountain, 2020, vinylfärg på linneväv. Foto: Nora Bencivenni.

 

Richard Johansson är en orädd och nyfiken konstnär som intresserar sig för kulturer och uttryck som inte skildras så ofta inom konstvärldens rum och ramar. Inspirerad av amerikansk och svensk glesbygdskultur och folkkonst betraktar och gestaltar han, med en ärlig och uppriktig blick, en verklighet formad av minnen och längtan. Han inspireras av det han ser och har sett, omgiven av den moderna världens informationsgytter med musik, tv, politik, sex, maskiner, vapen, kärlek och uppror. Men i hans konst finns också naturen och fåglarna närvarande liksom det förflutna och bortglömda, ett samhälle som inte längre finns och dess berättelser.

Richard Johansson arbetar spontant och går på känsla när han väljer sina motiv. Hans bilder befolkas av personer som Dolly Parton, Elvis Presley, Fidel Castro eller aktivisten Gloria Ray. Porträttlikheten är underordnad i bilden, Johansson skildrar myten lika mycket som människan. Men det kan också vara gestaltningar av lantbrukare från olika länder, av någon som arbetar på en bensinmack eller av hans egen farfar. Richard Johanssons bilder är ofta fantasier om platser och historier som hade kunnat existera. Han har aldrig tyckt om att resa, istället så reser han i sin fantasi. Genom konsten kan han uppfinna egna världar.

Richard Johanssons konstnärskap är präglat av empati och humor men det finns alltid ett allvar och ett engagemang i berättelserna kring hans verk. Hans konst är rolig och rebellisk men bär också på ett romantiskt drag av vemod, den speglar sig i förlust och längtan. Utställningen Vägen på Ystads konstmuseum blir en brokig manifestation av en konstnär med en stor personlighet, en udda fågel utanför de gängse leden.

 

Richard Johansson föddes 1966 i småländska Vrigstad men bor idag utanför Kivik. Han är utbildad på Malmö Konstskola Forum (senare Malmö Konsthögskola) och har själv undervisat på Kristianstads konstskola. Johansson representeras av Galleri Magnus Karlsson i Stockholm och har tidigare visats på bland andra Vandalorum, Västerås konstmuseum, Växjö konsthall, Wanås Konst, Galleri Thomas Wallner och Galleri PS. Han har också, tillsammans med Mette Björnberg, gjort en rad offentliga verk i bland annat Stockholm, Malmö och Kristianstad.


Här kan du se en film där Richard Johansson berättar om utställningen och om sitt konstnärskap

A film about the exhibition and the artist Richard Johansson with text in English

Till utställningen hör ett program med visningar, samtal, workshops och performance som du hittar här!

Recension av utställningen i Ystads Allehanda 4/7

 

3:e vån
4 februari—7 maj
Ida Persson
Numbness and Serenity

5.4print beskuren mindre
Ida Persson 5:4, akryl på duk, 2020. Foto: Ida Persson.

 

Konstnären Ida Persson arbetar främst med måleri. Hennes storskaliga målningar är uppbyggda med raka linjer som tillsammans med kontrasterande färger och ett skickligt spel mellan ljus och mörker bildar rum som upptas av stora abstrakta konstruktioner. Kompositionen är stram men lekfull. Motiven för tankarna till industri, maskin och arkitektur.

Att titta på Ida Perssons målningar är som en visuell lek där motiven ter sig större än själva duken. De målade konstruktionerna kommer emot en ut i rummet och de leder en in bakom ytan. Ida Persson målar gärna serier där varje målning är sin egen men tillsammans förstärker de den visuella och den arkitektoniska upplevelsen. De stora konstruktionerna blir ännu större och tar mer plats i rummet. Det handlar om makt och det är mäktigt men där finns en kontrasterande skörhet. När ögat närmar sig duken blottar sig den mänskliga närvaron, när de små nätta penseldragen blir synliga.

 

Ida Persson är född och uppväxt i Ystad. 2014 blev hon klar med sin master i fri konst vid Konsthögskolan i Umeå, och efter att ha mellanlandat i Malmö i några år har hon nu återvänt till sina hemtrakter. 

Utställningen är producerad av Varbergs konsthall.

 

Recension i Sydsvenskan 19/2

Recension i Ystads Allehanda 25/2

 

2:a vån
For your eyes only
visades under hösten 2022 och våren 2023

Marie Andersson_Ett konstmuseums undermedvetna (detalj) Foto Ellen Klintenberg
Marie Andersson Ett konstmuseums undermedvetna, fotocollage (detalj), 2014. Foto: Ellen Klintenberg.

 

I denna tillfälliga samlingspresentation, som har lånat sin titel från ett verk av Olof Nimar, presenterades ett urval av de nyförvärv som gjordes under 2021 i dialog med äldre verk ur samlingen.

En konstsamling är inte en konstant tidskapsel utan kan snarare liknas vid en levande organism. Nya verk tillkommer och våra perspektiv på konsthistorien förändras över tid. Mellan nya och gamla verk i samlingen kan såväl väntade som oväntade kopplingar uppstå och ibland leda till nya sätt att se på ett konstverk, på konsten i stort och på världen.

Medverkande konstnärer: Elin Alvemark, Marie Andersson, Eve Eriksson, Zardasht Faraj, Alison Gerber, Carl Fredrik Hill, Ingvild Hovland Kaldal, Conny Karlsson Lundgren, Kristina Matousch, Olof Nimar, Gerhard Nordström, Greta Sandberg, Marja-Leena Sillanpää, Lisa Strömbeck och Gustav Rudberg.

 

Curatorer: Julia Björnberg & Ellen Klintenberg.

 

Publicerad 2023-05-11, Uppdaterad 2024-04-10