Sommarjobb för skolungdom

Här hittar du information om sommarjobb för skolungdomar.

Aktuell information om sommarjobb 2024 hittar du nedan, sidan uppdateras inför varje säsong när ansökan och tillsättning av sommarjobb är igång, under mars-april varje år. Ansökan är öppen mellan 4 mars och 17 mars.
Använd den här länken för att söka sommarjobb.

Vanliga frågor och svar

Vem kan söka sommarjobb?

För att kunna söka feriearbete i Ystads kommun 2024 måste du vara född 2007 eller 2008 och vara folkbokförd i Ystads kommun.

Ingen tidigare erfarenhet krävs.

Hur söker jag?

Du ansöker via en länk på sidan om sommarjobb när ansökningstiden startar.
Du kan söka mellan 4 mars och 17 mars.
Ansökan sker i flera steg:

1. Skapa användarkonto

2. Logga in på ditt konto, fyll i ansökan och skicka in. I detta steg fyller du i en enkät om dina önskemål om typ av arbete och period.

Det finns dock ingen garanti för att du får en sommarjobbsplats inom det arbetsområde som du önskar.

Vilka tidsperioder kan jag ansöka om?

Du kan ansöka om sommarjobb under dessa perioder. I din ansökan kan du önska en eller flera perioder som passar dig, men du är inte garanterad att få just den period du önskat. Tänk på att perioderna skiljer sig något från år till år. 2024 är perioderna följande:

Period 1: 17/6–5/7, v.25-27

Period 2: 8/7–26/7, v.28-30

Period 3: 29/7–16/8, v.31-33

Vilka olika arbeten finns det?

Förskola/Fritids
Information/Service
Idrott/Fritidsaktiviteter
Restaurang/Kök
Marietorps naturskola
Lokalvård/Städ
Vaktmästeri/Utomhusarbete
Vård och omsorg
Sommarföretagare/Starta eget

Vilka arbetstider har jag?

Arbetstider är i genomsnitt 4 timmar per dag. Du får arbetstiderna från din arbetsplats.

Period 1: 17/6–5/7, du jobbar 56 timmar. (OBS, midsommarafton är röd dag och ingen lön betalas ut)

Period 2: 8/7–26/7, du jobbar 60 timmar.

Period 3: 29/7–16/8, du jobbar 60 timmar.

Får jag jobba mer än en period?

Nej, enbart en period eftersom så många som möjligt ska kunna erbjudas ett sommarjobb.

När får jag veta om jag fått sommarjobb?

Du får besked via mejl. Därför är det viktigt att du anger en mejl som du regelbundet läser när du gör din ansökan. Du ska tacka ja eller nej på detta mejl.

Jag har fått sommarjobb, vad händer nu?

När du tackar ja till din plats via Mina sidor signerar du samtidigt ditt anställningsavtal digitalt.
I avtalet står också kontaktuppgifter till din handledare. Kontakta din handledare ca en vecka innan din anställning börjar för att få information om arbetstider och plats för din första arbetsdag.

Vad händer om jag bli sjuk eller vid annan frånvaro?

Blir du sjuk anmäler du detta till din handledare. Har du varit sjuk eller frånvarande kan du inte arbeta in den tiden. Du får inte heller sjuklön.

Vad tjänar jag?

Lönen för 2024 är 72 kr/timmen. Lönen är inklusive semesterersättning.

Hur får jag min lön?

Löneförmedlande bank är Sparbanken Skåne. Inga uppgifter om bank och kontonummer behöver lämnas till Ystads kommun.

För att få lönen på ditt bankkonto gör du så här:

· Ta kontakt med Sparbanken Skåne och anmäl dina aktuella kontouppgifter, vilket måste göras genom personligt besök på banken. Använd nedanstående blankett.

Blankett Anmäla lönekonto Ystads kommun

Din arbetade tid registrerar du via Visma Självservice (lönesystem). Du kommer få användarnamn och lösenord av handledare på arbetsplatsen för att kunna logga in. Du registrerar tiden efter varje avslutat arbetspass via P Mobile alternativt via dator. Se film och/eller manual.

Film här: Film om hur man registrerar sina arbetstider i Pmobile

Manual här: Registrering av timmar i Pmobile

När får jag min lön?

Du registrerar din arbetade tid i Visma Självservice. Detta gör du varje dag efter avslutat arbetspass. Tiderna ska beviljas av chef på din arbetsplats. Lön utbetalas månaden efter du arbetat.

Ex. arbete i juni utbetalas 27 juli, arbete i juli utbetalas 25 augusti under förutsättning att det är registrerat och beviljat enligt tidplan, dvs innan den 10 i respektive månad.

Måste jag betala skatt på min lön?

All lön är skattepliktig, men om din årliga inkomst 2024 understiger 24 234 kr behöver du inte betala skatt. För att arbetsgivaren inte automatiskt ska dra skatt måste du intyga vid signering av anställningsavtal att du intygar att du kommer att tjäna mer eller mindre än uttalat belopp.

Är jag försäkrad under mitt feriearbete?

Ja, av Ystads kommun är du försäkrad under den tid du är på arbetsplatsen och även under faktiska färdtiden mellan hemmet och arbetsplatsen.

Varför ska jag begära utdrag från belastningsregistret?

Du som kommer att få jobb inom Ystads kommun i en verksamhet där barn vistas ska visa upp utdrag från belastningsregistret.

Länk: Blankett för att begära registerutdrag finns på polisens webbplats.

Du får sedan ett brev hem från Polisen med ditt utdrag ur belastningsregistret. Du ska inte öppna brevet utan ta med hela kuvertet och visa upp för arbetsgivaren.

Får jag använda min mobil på arbetsplatsen?

Under arbetstid förväntas du ha din mobil på ljudlös i fickan.

Vart vänder jag mig om jag har frågor?

Du hör av dig till sommarjobb@ystad.se

Publicerad 2021-10-25, Uppdaterad 2024-02-20