De olika bidragen
Alla bidrag och information om dem, vem som kan söka samt villkor finns i e-tjänsten Webb-bidrag, i Ystads kommuns register- och bokningssystem FRI.
Inloggning
För att kunna söka bidrag krävs personlig inloggning. Denna får du genom att kontakta bokafritid@ystad.se.
Föreningen beslutar själv vilka representanter som ska få tillgång till e-tjänsterna Webb-bidrag samt Föreningsregister (där föreningens uppgifter uppdateras, och som ersätter blanketten Organisationsrapport).
Ange vilken eller vilka tjänster du ska ha åtkomst till när du begär inloggningsuppgifter.
En föreningsrepresentant kan i vissa fall ha åtkomst till mer än en e-tjänst, om detta förankrats hos föreningen. Som inloggad kan man då skifta mellan de tjänster man har åtkomst till.
Ansökan
Alla bidragsansökningar sker digitalt via e-tjänsten Webb-bidrag, i Ystads kommuns register- och bokningssystem FRI.
För att ansökan ska kunna hanteras måsta obligatoriska fält vara ifyllda, nödvändiga dokument vara uppladdade och föreningens uppgifter vara uppdaterade.
Uppladdning av dokument
Våra e-tjänster inkluderar funktionen att ladda upp dokument i pdf-format. Systemet känner automatiskt av vilka dokument som laddats upp och vilka som saknas, oavsett vilken e-tjänst som använts. Dokumenten är alltså knutna till föreningen, inte till e-tjänsten.
Vid ansökan om föreningsbidrag inför 2020 kommer du att behöva ladda upp nödvändiga dokument.
Samtliga uppladdade dokument kommer att finnas tillgängliga för er i inloggat läge, vilket innebär att funktionen kan användas som ett digitalt arkiv för er som förening.
Vad hände med Organisationsrapporten?
Vi har tidigare begärt in era föreningsuppgifter årligen, via blanketten Organisationsrapport. Nu loggar en föreningsrepresentant istället in via e-tjänsten Föreningsregister och uppdaterar föreningsuppgifterna direkt i systemet.
Uppgifterna måste vara uppdaterade och godkända för att eventuella bidragsansökningar ska hunna hanteras.
Behöver uppgifterna, t ex kontaktuppgifterna, uppdateras mer än en gång per år, så går det bra att logga in och justera dessa när som helst under året.
Frågor och hjälp
För att underlätta ansökningsprocessen har vi tagit fram en instruktionsfilm, som steg för steg visar hur en bidragsansökan går till.
Instruktionsfilm (kommer inom kort)
Har du frågor eller synpunkter på Webb-bidrag eller vill ha hjälp med din ansökan är du välkommen att kontakta fritid@ystad.se.