Ansökan om insatser

Här hittar du information om insatser som du kan ansöka om när du behöver få stöd.

En biståndshandläggaren bedömer dina behov och beslutar vilken hjälp du kan få genom ett biståndsbeslut. Beslutet grundar sig på att du ska uppnå en skälig levnadsnivå enligt Socialtjänstlagen.

Du kan ansöka om följande:

Trygghetslarm

Du ansöker om trygghetslarm om du har behov av att känna dig trygg i din bostad genom att kunna larma och få hjälp.

Hemtjänst

Hemtjänst innebär att du får hjälp i ditt hem av personal från Ystad kommun. Dina resurser och förmågor beaktas vid utredningen och ligger till grund för bedömningen av vilka insatser du får beslut på. Alla hemtjänstinsatser är individuella och måste sökas personligen.

Särskilt boende och parboende

Du som har omfattande behov av omvårdnad kan ansöka om plats i särskild boendeform. Du som lever i en relation och du eller din partner har omfattande omvårdnadsbehov kan ansöka om parboende.

Växelboende

Växelboende finns till för att stötta dig som vårdar en närstående med stora omvårdnadsbehov. Växelboende innebär regelbundet återkommande vistelse på ett av våra äldreboende som stöd till dig och närstående.

Inköp av dagligvaror

Ystads kommun samarbetar med Samhall, avseende inköpen i kommunen. Du kommer få dina varor hem till dig en dag per vecka. Inköpen kommer att ske på ICA Kvantum i Ystad.

Det innebär att du behöver ha ett ICA-kort samt fylla i en fullmakt så att Samhall får utföra inköp via ditt kortnummer.

Det finns två alternativ:

  1. Om du redan har ett ICA-kort sedan tidigare ange ditt kortnummer på fullmakten, det är 16 siffror som finns instansat på kortet. Dock måste det vara ett betalkort. Har du endast ett bonuskort måste du kontakta ICA-banken på tel. 033-47 47 90 för att få det omregistrerat till ett betalkort som du kan sätta in pengar på. Fullmakten skickas till Samhall i medskickat svarskuvert (Samhall "Fullmakt") snarast.

  2. Om du inte har något ICA-kort måste du fylla i ICA ansökan/avtal och skicka till Samhall i medskickat svarskuvert (Samhall "Ansökan") snarast. Det kommer att ta några veckor innan du får ditt ordinarie ICA-kort hemskickat via posten. När du fått ditt ICA-kort tillhanda ska du ange ditt kortnummer på fullmakten, det är 16 siffror som finns instansat på kortet. Fullmakten skickas till Samhall i medskickat svarskuvert (Samhall "Fullmakt") snarast.

Glöm inte att skriva under handlingarna. I annat fall är de ogiltiga.
För att inköpet ska kunna genomföras är det viktigt att du har en överföring av pengar från din bank till ditt ICA-kort. Samhall kommer att använda ditt kortnummer vid betalning av varorna. ICA-kortet behåller du själv, det ska inte lämnas ut.

Personalen från hemtjänsten kommer att ta emot din inköpslista två dagar före leveransdag. Du som behöver hjälp med att anteckna dina varor får den hjälpen av hemtjänstens personal.

Dina varor får du på samma veckodag varje vecka, eventuellt kan ändringar vid helger vara nödvändiga. Då informerar vi dig i god tid.

Dina varor kommer att levereras hem till dig med kylbil från affären. Personalen från Samhall redovisar dina inköp mot kvitto och hjälper dig att plocka in dina varor om du så önskar. För några brukare kommer hemtjänsten att vara behjälplig.

Det kostar inte dig något extra för att Samhall kommer hem med dina varor.

Samhall kommer att hantera rabattkuponger och pant.

Skulle du av någon anledning inte kunna ta emot beställda varor, ska det meddelas antingen till din hemtjänst eller till Samhall så fort som möjligt.

Kontakt

Kundcenter Samhall
Telefon: 0411-55 71 93
E-post: hemservice.ystad@samhall.se

Färdtjänst

Från den 1 oktober 2010 är det Skånetrafiken, som är en del av Region Skåne, som ansvarar för färdtjänsten och riksfärdtjänsten i kommunen. Det är dit du ska vända dig i färdtjänst- och riksfärdtjänstfrågor och det är också där du ansöker om tillstånd till färdtjänst eller riksfärdtjänst.

Hur ansöker du om bistånd:

Du vänder dig till biståndshandläggaren med en muntlig eller skriftlig ansökan, där du talar om vilket stöd du är i behov av, stödet kallas bistånd. Du kan också skicka e-post till biståndshandläggaren.

När ansökan kommit in gör biståndshandläggaren en utredning som grundar sig på din livssituation. För att kunna ta beslut om vilken hjälp du kan få ställer biståndshandläggaren frågor om dina behov, hälsotillstånd, egna resurser och önskemål.

Ibland behöver biståndshandläggaren få information från läkare, sjuksköterska eller annan person. Detta kan endast ske efter att du lämnat ditt samtycke.

Beslut

När utredningen är klar får du ett skriftligt beslut om vilka insatser som beviljats eller avslagits.

Om du tycker att något som står skrivet i utredningen är fel finns möjlighet att få din synpunkt införd i utredningen.

Om du får avslag på din ansökan finns det möjlighet att överklaga. I samband med avslaget får du information om hur du kan överklaga. Från den dag du meddelats avslag på din ansökan har du tre veckor på dig att lämna in ett skriftligt överklagande till kommunens socialnämnd.

Kontakt

Biståndshandläggare

E-post: bistandshandlaggare@ystad.se

Telefon: 0411-57 79 20
Telefontid: vardagar 08.30 - 09.30