Avgifter

Avgifter för hemtjänst, särskilt boende, dagverksamhet och kommunal hälso- och sjukvård.

Avgiften för hemtjänst, dagverksamhet och kommunal hälso- och sjukvård får inte överstiga den årliga maxtaxan. År 2024 uppgår maxtaxan till 2 574 kr i månaden.

Vid inkomstprövning beräknas avgiften för det stöd du får bland annat på din inkomst och boendekostnad.

Läs mer:

Frågor och svar:

Du är också välkommen att ringa en avgiftshandläggare om du har frågor. Se våra telefontider i kontaktrutan längre ned på sidan.

Hur ofta skickar ni ut inkomstförfrågan?

Inkomstförfrågan skickas årligen till samtliga brukare då avgifterna förändras per årsbasis.
Detta görs under januari månad.
För nytillkomna brukare skickas inkomstförfrågan i samband med det första avgiftsbeslutet.

Varför har jag fått ett avgiftsbeslut?

Vid förändring i beräkning, exempelvis ändrade insatser och/eller ekonomiska förutsättningar, görs alltid en ny avgiftsberäkning. Beräkningen leder till att ett avgiftsbeslut fattas, som alltid förmedlas till dig via post.

Hur ansöker jag om autogiro/ e-faktura?

Autogiro; Autogiroanmälan - medgivande Pdf, 583 kB.
Du kan också kontakta avgiftshandläggarna för att få blankett i pappersformat skickad till dig.
E-faktura; Ansökan registreras via din bank.

Hur ofta ska jag skicka in uppgifter?

Uppgifterna ska korrigeras när någon förutsättning förändras. Det kan vara exempelvis hyresjustering, pensionsutbetalning eller förändrad boendesituation.

Hur ansöker jag om bostadstillägg/ bostadsbidrag

Du hittar information om hur du ansöker om bostadstillägg/ bostadsbidrag via nedanstående länkar.

När kommer min faktura?

Alla avgifter debiteras i efterskott, vilket innebär att insatser som utförts under januari månad faktureras och förfaller till betalning i februari.

Vad blir avgiften på Särskilt boende?

Utöver hyra debiteras du för måltidsabonnemang och hemtjänst utifrån nivå 3.
Du kan också välja att ha avtal om förbrukningsmaterial via ditt boende.
Hyra för lägenhet faktureras separat.

Hur vet jag vilka insatser jag är beviljad?

Du har fått ett biståndsbeslut skickat till dig som visar vilka insatser du blivit beviljad.
Vid frågor gällande detta ska du kontakta Biståndshandläggarna.

Hur avslutar jag en beviljad insats?

För att avsluta en beviljad insats ska du kontakta Biståndshandläggarna

Blanketter:

Kontakt

Avgiftshandläggare:

E-post: avgiftshandlaggare@ystad.se

Telefontid: vardagar 10.00 - 11.30, 13.00 - 14.00

Cecilia Freij Telefon: 0411-57 73 27

Jessica Hagberg Telefon: 0411-57 76 23

Sara Wahlgren Telefon: 0411-57 77 86