Trygghetslarm

Med ett trygghetslarm kan du när som helst på dygnet påkalla hjälp av kommunens hemtjänst. Det kan exempelvis vara om du ramlat och behöver hjälp att ta dig upp igen.

Alla ska kunna känna sig trygga i sitt hem och med ett trygghetslarm kan du tillkalla hjälp även om telefonen inte är inom räckhåll.

Det sker genom en enkel knapptryckning på den bärbara larmknappen som aktiverar trygghetslarmet. Larmet går till Trygghetscentralen i Malmö som ringer hemtjänstgruppen i det område som du bor i.

Trygghetslarmet består av en basenhet och en larmknapp. Basenheten är kopplad till mobilnätet och fungerar som en högtalartelefon. Om du larmar kan du alltså prata rakt ut i luften för att beskriva vad du behöver hjälp med. Personalen på Larmcentralen kommer att förmedla det vidare till hemtjänsten.

Hur kommer hemtjänsten in till mig när jag larmat?

Du måste lämna ifrån dig två nycklar till din ytterdörr och eventuell portdörr. På landsbygden placeras den ena nyckeln i en nyckelbox som fästs i anslutning till fasaden. Detta för att hemtjänstpersonalen ska kunna komma in till dig när du larmat. Dessa nycklar kvitteras ut av hemtjänstens personal och personalen på Trygghetsenheten. Den ena nyckeln förvaras i ett låst nyckelskåp i hemtjänstens lokaler och den andra på Trygghetsenheten.

Nycklarna används endast när du har larmat eller om du har hjälp med andra insatser. Om det är möjligt installeras även ett digitalt uppkopplat lås på din dörr vilket möjliggör att hemtjänsten inte behöver ha med sig din nyckel.

Hur ansöker du om ett trygghetslarm?

Du har tre möjligheter:

  • Fyll i blanketten Ansökan trygghetslarm och skicka in till biståndshandläggare via e-post eller skriv ut och skicka via post. se kontaktrutan
  • Ring biståndshandläggaren, se kontaktrutan
  • Ansök via e-tjänst

När du gjort din ansökan och fått beslut om trygghetslarm, kommer du att bli kontaktad av trygghetsenhetens personal som bokar tid för installation i ditt hem. Installationsavgiften är 500 kr. Kostnaden för larmet är 200 kr/ månad.

Gifta/Sammanboende, om ni båda har behov av trygghetslarm måste ni göra en varsin ansökan. Det är viktigt att personalen som kommer hem till er känner till bådas hälsotillstånd. Var och en av er debiteras 200 kr/månad. Ni betalar en installationsavgift på 500 kr.

Digitala Trygghetslarm – säkerhet

Trygghetslarmen är digitala och går via mobilnätet. Varje natt testas de genom att kontrollera att signalen går fram till ditt larm.

Kontakt

Trygghetsenheten

Larmsamordnare
Telefon: 0411-57 74 10
Telefon: 0411-57 74 96

Biståndshandläggare
Telefon 0411-577920 helgfria vardagar 08:30-09:30.
E-post: bistandshandlaggare@ystad.se

Postadress: Social- och omsorgsförvaltningen, Blekegatan 1, 271 80 Ystad.