Viktig information

Så får du viktig information vid en allvarlig händelse eller kris.

Foto: MSB

Vid en kris eller särskild händelse är det viktigt att du håller dig i säkerhet och informerad. Viktig information om en händelse eller kris sker på flera olika sätt.

VMA – viktigt meddelande till allmänheten

VMA är ett varningssystem som används vid olyckor, allvarliga händelser och störningar i viktiga samhällsfunktioner.

Du kan få VMA i flera olika kanaler:

  • Via radio och tv
  • från krisinformation.se via webb, app och i sociala medier
  • som notis i Sveriges Radios app SR Play

I vissa fall kan du bli varnad genom: 

  • talmeddelande till fast telefoni inom det drabbade området
  • sms till din mobil om den används i det drabbade området

Om du nås av ett VMA ska du följa de uppmaningar som ges. Följ också händelsen i Sveriges Radio P4 eller på Krisinformation.se. Ring 113 13 (SOS Alarms informationsnummer) om du har frågor eller vill veta mer.

Information om VMA på krisinformation.se


Utomhusvarning med tyfoner (Hesa Fredrik)

Vanligtvis förmedlas VMA via radio och tv. Men vid riktigt allvarliga händelser används även utomhusvarningssystemet för viktigt meddelande, även kallat Hesa Fredrik. Utomhusvarningssystemet kan användas för beredskapslarm och flyglarm om Sverige skulle råka i krig.

Information om utomhusvarningar på krisinformation.se


Kommunens webb – ystad.se

Vi använder kommunens webbplats för att informera om en eventuell kris. På förstasidan hittar du nyheter och uppdaterad information.


Facebook

Vi använder Ystads kommuns facebooksida för att informera om det vi vet, och om det till exempel är något vi vill att du ska göra för att skydda dig under händelsen.

Följ Ystads kommun på Facebook


Anslagstavlor

Om internet och telefoni inte fungerar använder kommunen sig av affischering på de anslagstavlor som finns:

  • vid Norreportskiosken
  • på Österportstorg
  • i början av allén på Bollhusgatan
  • vid södra delen av Hamngatan
  • vid brygga 4 (Jaktpaviljongen) i Sandskogen

Trygghetspunkter

Vid behov har kommunen möjlighet att öppna så kallade trygghetspunkter, där du som medborgare kan få hjälp och stöd vid en större kris. Kommunens trygghetspunkter finns på:

  • Svarteskolan
  • Klostergården i Ystad
  • Medborgarhuset i Glemmingebro 

Beroende på vilken typ av kris som inträffat kan du vid behov få till exempel information, värme, något enklare att äta och få hjälp med ta kontakt med t ex anhöriga eller räddningstjänst. Trygghetspunkterna bemannas av utbildad personal från kommunen och/eller personal från frivilligorganisationer.

Kommunen informerar via webbplatsen ystad.se eller SR P4 Malmöhus när trygghetspunkterna behöver upprättas.

Trygghetspunkterna kan inte ge stöd åt kommunens samtliga invånare. Det är de mest behövande som tillfälligt kan behöva stöd. Kom ihåg att den bästa trygghetspunkten är ditt hem: Se till att ha en god hemberedskap så att du kan klara vatten, värme, mat och kommunikation i ungefär en vecka. 

Ystads kommun håller på att se över trygghetspunkterna, så platserna kan komma att ändras.

Mer information om din hemberedskap


Radio

SR P4 Malmöhus, 103,0 MHz, är din viktigaste kanal när internet inte fungerar. Lyssna på radion för löpande information.


Telefon

Det nationella informationsnumret 113 13 lämnar och tar emot information dygnet runt. Hit kan du vända dig för att ge och få information om större olyckor och kriser.

Information om 113 13 på SOS Alarms webbplats

Övriga viktiga telefonnummer att ha koll på
(krisinformation.se)

Information om telestörningar (krisinformation.se)

 

Publicerad 2022-08-23, Uppdaterad 2022-09-29