Ändrad användning
Ändrad användning innebär att en byggnad helt eller delvis tas i anspråk eller inreds för ett annat ändamål än tidigare.
Om ändringen avsevärt ändrar tidigare användning krävs det bygglov. Detta gäller för alla typer av byggnader, även för ekonomibyggnader och oavsett var de är placerade. Bygglov krävs även om det inte görs några inredningsåtgärder.
Ansökan, anmälan eller inget?
Kravet på bygglov är kopplat till om det du vill göra räknas som en väsentlig ändring eller inte. Vad som är väsentlig är en bedömningsfråga. Det är den senaste faktiska användningen som är avgörande för om bygglov behövs. Det kan vara både en pågående användning eller den senast kända användningen, oberoende om det fanns ett bygglov för användningssättet eller inte. När du söker bygglov är det viktigt att du redovisar både den senaste kända användningen, och den nya användningen.
Det kan vara svårt att själv avgöra vad som är en väsentlig ändring så kontakta bygglovsenheten om du vill ha vägledning.
Bygglovspliktiga åtgärder:
- bostad ändras till butik, kontor, hotell, bed- and breakfast eller lokal
- butik ändras till restaurang
- garage ändras till lager
- kontor ändras till butik, restaurang, hotell eller vandrarhem
- industrilokal ändras till detaljhandel
- restaurang ändras till kontor
- samlingslokal ändras till bostad, butik, kontor eller förskola
- sporthall ändras till butik.
Bygglovsbefriade åtgärder:
- del av bostad som ändras till kontor för egen verksamhet
- del av bostad (källare eller vind) inreds till boyta
- fritidshus ändras till helårsboende.
Om en ändring inte kräver bygglov kan åtgärden trots detta kräva en anmälan. Det kan till exempel handla om ändring av en byggnads:
- planlösning
- bärande konstruktion
- ventilation
- vatten- och avlopp
- brandskydd.
Vilka handlingar behöver jag skicka in?
- blankett för bygglovsansökan eller bygganmälan (behövs inte om du använder e-tjänsten)
- fasad-/elevationsritning
- foto på befintlig utförande
- planritning
- sektionsritning
- situationsplan (underlag kan beställas i e-tjänsten)
- verksamhetsbeskrivning.
I vissa fall behöver du även:
- anmälansblankett om kontrollansvarig (behövs inte om du använder e-tjänsten.)
Varje ärende är unikt och efter första granskningen kan det behövas ytterligare handlingar.
Tänk på att alla handlingar du skickar in ska vara utförda på ett fackmässigt sätt, och att vi inte tar inte emot fotograferade handlingar.
Vilka förutsättningar gäller?
Innan du börjar planera ditt projekt är det viktigt att du tar reda på vad byggnaden senast använts till, och vilken användning som byggnaden får användas till. I gällande detaljplan kan du bland annat se vad din fastighet får användas till. I detaljplanen kan det också finnas andra bestämmelser som kan påverka åtgärden.
Kontrollera också om din fastighet berörs av någon kulturhistorisk klassning.
Det finns många faktorer bygglovsenheten måste beakta vid prövningen:
- omfattning (hur stor del av en byggnad som ändras)
- yrkesmässighet
- störande inverkan på omgivningen
- varaktighet (under hur lång tid som den ändrade användningen ska bedrivas).
Läs mer om förutsättningarna på just din fastighet.
Hos Boverket kan du läsa mer om Bygglov för väsentligt annat ändamål .
Kontakt
Allmänna frågor
Bygglovsenhetens expeditionen
E-post: bygglov@ystad.se
Telefon: 0411-57 72 30
Besöks- och telefontid: måndag, tisdag och torsdag 10.00 -12.00
Bygglovsfrågor
Bygglovshandläggare
Telefon: 0411-57 72 44
Telefontid: måndag, tisdag och torsdag 10.00 -12.00
Byggtekniska frågor
Byggnadsinspektör
Telefon: 0411-57 72 45
Telefontid: tisdag och torsdag 10.00 -11.00
Tillsynsinspektör
Telefon: 0411-57 72 46
Telefontid: tisdag och torsdag 10.00 -12.00
Besöksadress
Tobaksgatan 11
271 41 Ystad