Bondgårdens djur - och källkritik
Publicerad: 2020-03-18 11:09
Det källkritiska tänkandet behövs i alla årskurser i skolan och sedan genom hela livet. Därför vill vi att även de yngre barnen ska få öva sig i det, att de redan tidigt vet vad en källa är och hur man jämför och bedömer olika källor till information. Det är lätt att skriva ner i text och verksamhetsplan - men hur anpassar man källkritiksundervisning till de yngre barnen i praktiken? Vilken nivå är rimlig? Vilka ämnen kan det kopplas till?
Så här gjorde bibliotekspedagog Malin med åk 1 på Edvinshemsskolan:
Barnen arbetar nu med tema bondgården. Malin knöt källkritiken till det genom att först prata om skillnaderna mellan en faktabok och en skönlitterär bok, och visade (på Polyglutt) faktaboken Minifakta om djurungar på landet av Ann-Charlotte Ekensten och bilderboken Fåret som kläckte ett ägg av Gemma Merino. I en skönlitterär bok kan ett får gå på två ben och ha skor på sig. Faktaboken skriver och visar fakta om får "på riktigt".
Jaha. Men: hur vet författaren till faktaboken allt detta, då? Hur har författaren gjort för att ta reda på fakta om djurungar? Hon måste också ha använt sig av källor - vilka då? Efter diskussioner kring vad som är en källa och primära/sekundära källor kom barnen gemensamt fram till dessa:
Därefter fick barnen klippa ut rätt källor till fakta/information:
Kategorier: källkritik, djur, lektionsmaterial