RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Åk 1 tränar adjektiv med hjälp av Herr Grums

Publicerad: 2021-06-08 10:32

Åk 1 i Löderup har arbetat med adjektiv, och bibliotekspedagog Malin kom då in på en lektion och tog hjälp av den i en lång bokserie så gräslige Herr Grums. Denne rödhårige, argsinte man är en samling adjektiv hela han, och hur fick han hjälpa till?

Jo, först pratade vi om skillnaden mellan yttre och inre bilder. När skapar vi inre bilder? Det gör vi när vi läser och lyssnar på böcker utan bilder. Sedan fick barnen blunda och tänka på en hund, och skapa enn inre bild av sin hund med färg, storlek, päls och så vidare. Tillsammans samlade vi ord på tavlan som beskriver barnens inre bilder av hundar. Vad är dessa för slags ord? De är adjektiv. 

Nu visar Malin utdrag ur herr Grums från Polyglutt på storbild (Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton) - dock utan att visa framsida eller bilder. Malin läser beskrivningen av herr Grums ur boken, och tillsammans skriver vi upp adjektiven på tavlan.

Sedan gör vi likadant med beskrivningen av herr Grums trädgård. För er som inte känner till herr Grums (men det borde ni...): herr Grums är en förfärlig karl. Arg och elak på alla sätt - men han har en alldeles fantastisk trädgård. Grejen är nämligen den att om han inte sköter om sin trädgård så kommer det en liten blå älva och slår honom i huvudet med en stekpanna. (jo, så där kan det vara i böcker...)

Med alla dessa adjektiv samlade skulle nu barnen rita herr Grums i sin trädgård utifrån sina egna inre bilder. Under tiden de ritade läste Malin högt ur bokens kapitel 2.

Och allra sist tittade vi tillsammans på bokens framsida.

teckning

ritande barn

bokframsida herr grums

teckning

teckning


Boksamtal utifrån egna bilder

Publicerad: 2020-05-07 11:22

egna bilder Mister Tom

Åk 5 på Blekeskolan har haft läsgrupper, och provat att i sina samtal om böckerna och det lästa utgå från bilder. Men inte bokens illustrationer (förutom omslaget är de inte illustrerade) utan sina egna. Uppgiften har varit att själv vara bokens illustratör, välja ut olika händelser och illustrera dem. 

I gruppen diskuteras sedan vilka olika händelser som valts ut och varför man valt olika. 

I bilden ovan är det en elev som valt att illustrera fyra olika händelser ur boken Godnatt, Mister Tom av Michelle Magorian - bland annat hur Willy får varm choklad, och ett par nya, svarta skor. Egna!

Andra böcker som diskuterades var exempelvis Alex Dogboy av Monika Zak.

läsgrupp

 


Åk 1 och Google Presentation

Publicerad: 2020-04-24 10:25

Jag skrev igår om hur man kan koppla både faktatextläsning/skrivning och digital kompetens till ett aktuellt tema, i det fallet när åk 2 arbetade med vårblommor. De fick då göra en egen presentation utifrån nyckelord och en egen bild i appen Google Presentation. 

Google Presentation finns som app för Ipad, och den är bra att använda till barnen i de lägre klasserna eftersom det finns mindre som distraherar än exempelvis i Keynote. 

Här är den presentation, gjord i Google Presentation, av Pippi Långstrump som åk 1 på Backaskolan gjorde tillsammans med bibliotekspedagog Turid. Alla fick göra exakt samma presentation, och alla var mycket stolta över att få se sitt slutresultat. 

google presentation

Turid började med att visa den färdiga presentationen (det här ska ni alla lyckas göra idag!) för att sedan steg för steg gå igenom hur presentationen gjordes. Faktatextens rader fick barnen skriva av, för att det inte skulle bli för många moment för dem - huvudsaken här var att lära sig att göra presentationen. De fick ta ett foto av boken för att sedan lära sig lägga in bilden i presentationen.

google presentation

Den här gången gjorde alltså alla barnen varsin likadan presentation, om Pippi, men nästa gång ska de få lägga in fler bilder och flera barn har redan önskemål om vilka böcker de ska skriva om nästa gång de har bibliotekslektion.

Åk 1 på Hedeskoga fick också arbeta med faktatext och Google Presentation, lite av en kombination av upplägget ovan med Backas åk 1 och det jag skrev om igår med Östras åk 2. Här var fokus mer på skillnaden mellan faktabok och skönlitteratur, men ämnet var vårblommor, de fick lära sig att använda (enklare) nyckelord och de fick prova Google Presentation. På den här bibliotekslektionen använde Turid även faktaboken Känn igen 25 blommor av Björn Bergenholtz, och den blev så populär att hon fick lämna kvar den hos barnen i klassrummet när hon var färdig.

Känn igen 25 blommor




Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier