RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Med tydliga instruktioner...

Publicerad: 2023-03-17 11:49

Mycket i vår vardag består av instruktioner. Korta eller längre. Hur man gör si eller så, tryck på knappen, dörren öppnas inåt, vrid åt höger så låses luckan. Knappa in ditt 10-siffriga personnummer efter signalen, avsluta med fyrkant. Men vad är egentligen en instruktion? Och hur gör man en?

Information är inte är helt enkelt alla gånger. Något som verkar enkelt och logiskt för mig kan uppfattas annorlunda av någon annan.

Många av oss har säkert suttit med IKEAs instruktioner om hur man ska skruva ihop en möbel och slitit vårt hår -och då är det inte ens text, bara bilder! Så hur gör man egentligen bra instruktioner?

På Västerport jobbar åk2 vidare med Snöret, fågeln och jag (Karlsson 2013).

I boken bygger John flaskskepp så Selma samlar flaskor och ger till honom, som tack för den fina lekstugan hon fått.

Lektion 1

Vad är en flaskskepp och hur sjutton får man egentligen in det i flaskan?

bild på ipad, instruktioner och bokomslag

Paula visar en instruktionsvideo och har gjort en instruktionsmall. Men hon har visst "glömt" att berätta med bildstöd! Så det får eleverna istället i uppdrag att göra: bilder till hennes instruktion. 

elev ritar bild till instruktion

Eleverna har säkert redan stött på olika skrivna instruktioner i skolan, t.ex. inför olika uppgifter.

Vilka stöter de på hemma? I receptet om man ska baka eller när man ska bygga ihop något särskilt i LEGO? 

Nästa lektion får de träna på att skriva en egen instruktion. 

Lektion 2

Inför andra lektionen har Paula skrivit en text om hur det gick till när hon bakade chokladbullar.

Även om texten förklarar bra vad som hände så kanske det inte direkt är en enkel instruktion att följa? Texten Paula skrivit är ju en berättande text och nu får eleverna försöka förändra den till en instruerande text istället:

instruktion chokladbollar

Det blir också möjlighet att prata om begrepp, mått och förkortningar (dl, msk, bunke) som är vanliga i t.ex. recept och instruktioner. 

 


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier