RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Full speed ahead! Mätbara mål och lästräning på Norreport

Publicerad: 2024-02-09 10:36

Eleverna i åk 7 på Norreport ligger just nu i hårdträning, fast inte inför ett idrottsevenemang -här är det istället musklerna i den viktiga läshastigheten och läsuthålligheten som ska flexas ordentligt.

Ofta tycker vi att det är svårt att hitta mätbara reslutat eller indikatorer på hur vårt arbete gör skillnad. Men ibland går det faktiskt att helt konkret mäta skillnad.

Efter att ha sett ganska nedslående resultat i mätningar av våra sjuors läshastighet hittade bibliotekspedagog och speciallärare Ulrika på Norreportskolan en metod som kunde höja den och efter förankring med ledning och arbetslag fick man grönt ljus att genomföra den med alla sjuor på skolan. 

Eleverna hade innan de gick in i projektet en läshastighet som spände mellan 40-140 ord i minuten. Tyvärr låg mer än en tredjedel av dem under 80 ord, så många som 10-12st i varje klass. 

För att sätta detta i perspektiv behöver man t.ex. komma upp i en hastighet av 110 ord i minuten för att hinna läsa textremsorna på tv.  

Nu kommer eleverna att fyra gånger i veckan i fem veckor inleda dagen med ett lästräningspass där man parvis under några minuter högläser upp en lista med slumpmässiga ord för den andre, först kortare och sen längre ord, för att förhoppningsvis kunna göra detta snabbare och snabbare. 

Förutom att anstränga "hjärnmuskelaturen" är det faktiskt även fysiskt ansträngande att högläsa så många ord så länge, något vi nuförtiden är lika ovana vid som att skriva med penna på papper en längre stund. 

Vissa av orden som dyker upp är dessutom nya ord för eleverna. Projektet har varit igång i två veckor nu och redan märker eleverna skillnad. Förhoppningsvis blir de uppmätta resultaten när projektet är slut avsevärt mycket bättre än indatan. Övning ger -trots allt- färdighet.

bild från tidningsartikel Ystad allehanda

Bildklipp hämtat från dagens artikel i Ystad Allehanda (2024-02-09), läs hela artikeln på https://www.ystadsallehanda.se/

 

 

 

 


Barnboksveckan i Svarte (och så lite förstasidesstoff!)

Publicerad: 2022-11-29 12:18

Även i Svarte har man uppmärksammat barnboksveckan (v46) på olika sätt. Och så hamnade Norreports "Kura Gryning"-läsning på Ystad Allehandas förstasida! Om detta var på grund av småstadlig nyhetstorka eller att skolbiblioteksverksamhet är otroligt viktigt och ständigt aktuell kanske ska vara osagt men vi lutar såklart åt det sistnämnda.

kura gryning i YA

Barnboksveckan firas varje höst i november och i den veckan firas även nationell läsdag för landets skolor på torsdagen. Läsdagen utropades/genomfördes för första gången 1999 på initiativ av Svenska Barnboksinstitutet i samarbete med Lärarförbundet.

Veckan brukar fyllas med en massa tips på läsning och läsfrämjande aktiviteter men varje skola och kommun bestämmer själva hur man vill manifestera.

I Svarte uppmärksammade bibliotekspedagogen Malin barnboksveckan på flera vis under sin vecka där:

sagostafett

T.ex en "sagostafett" i skolbiblioteket! Tio olika frågekort placerades ut. För att kunna svara behövde eleverna leta efter svaren i den stora bilden. Den bokstav som stod i hörnet på varje frågekort skulle sen antecknas för att tillslut, när man hittat/klarat alla frågor, bilda det hemliga ordet.

frågekort i hyllafrågekort i biksnurrabokstafettbarngrupp vid bord

Material och inspiration till sagostafetten hittade Malin på skolmagi.nu.

Även ute i klassrummen lyftes barnboksveckan. Här som en liten miniföreläsning/presentation av några kända barnbokskaraktärer och barnboksförfattare som eleverna sen fick svara på ett Kahoot kring och slutligen läste Malin beskrivningar av de olika karaktärerna högt och så fick barnen se om de kunde gissa vem som beskrevs. 

barnbokskaraktärerförfattare4angerborn bildwidmark bild

Inspiration, och material till den här övningen fanns på Barnens bibliotek (www.barnensbibliotek.se). Malin passade också på att visa just den webbsidan för eleverna eftersom det är en kanonbra sida även för boktips, och andra roliga läsutmaningar och pyssel -av barn och för barn. 

Barnensbibliotek-logo-med-utan-bg-100wskolmagi-logga2-800x347
 

 


Tidningstema med åk 6 i Svarte

Publicerad: 2021-02-05 12:06

Åk 6 i Svarte ska arbeta med tidningen som tema och bibliotekspedagog Malin inledde arbetsområdet.

Först en diskussion om vad som finns med i en tidning, med en gemensam tankekarta på tavlan.

Därefter kommer det som ses på bilden nedan: eleverna satt i grupper och fick ett kuvert med utklippta delar ur en tidning. Uppgiften gick ut på att de skulle para ihop rätt ord med rätt tidningstext. 

Vad är en insändare för typ av text? Detta tittade vi närmare på. Den som skriver en insändare tycker något - det är alltså en åsikt, en subjektiv text. En nyhetsartikel är däremot en objektiv text.

Grupperna fick komma på tre ämnen de hade kunnat skriva en insändare om, och Malin skrev ned ämnena på tavlan. Vilka rubriker skulle dessa insändare kunnat ha? Vilka argument skulle man kunna föra fram?

tidningsurklipp




Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier