RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Åk 6 i fablernas värld

Publicerad: 2021-01-14 16:11

I Svarte bad läraren i åk 6 bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion om fabler, och så här gjorde hon:

Presentationen inleddes med att Malin berättade om barnprogrammet I fablernas värld från 1970-talet, och eleverna fick även se en liten filmsnutt från det. Sedan var det dags att prata om vad en fabel är - vad innehåller de? hur brukar de vara uppbyggda? vem skapade dem? 

i fablernas värld

olika sensmoraler

info om fabler

Malin läste en fabel högt samtidigt som eleverna kunde följa med genom bilderna hon fotat och lagt i presentationen, och sedan fick barnen gissa vilken sensmoral fabeln förmedlar.

Efter den gemensamma läsningen fick eleverna i grupper läsa egna fabler, prata om dem och vilken sensmoral de förmedlade.

bokuppslag

bokuppslag

bokframsida


Lilla Skräckbiblioteket och berättelseansikten

Publicerad: 2020-03-27 11:10

Åk 3 på Östra skolan har arbetat med berättande, berättelsestruktur och att skriva egna berättelser. Bibliotekspedagog Turid har under två lektioners upplägg tagit hjälp av böckerna Lilla Skräckbiblioteket av Wiley Blevins (omåttligt populära omskrivna klassiska sagor där till exempel Rödluvan har fått bli en läskig zombietyp med röda ögon), Polyglutt, modellen "berättelseansikte" och kortleken Skruvade sagor från Hegas:

Lektion 1 började med att klassen tillsammans läste Lilla Skräckbiblioteket-böckerna på Polyglutt:

polyglutt

lilla skräckbiblioteket

Därefter hade barnen parläsning av böckerna:

parläsning

Och så skulle modellen berättelseansiktet fyllas i utifrån den gemensamt lästa boken. (läs mer om modellen i Aktiv läskraft-att undervisa lässtrategier, F-årskurs 3 av Barbro Westlund, 2017)

berättelsansikte

Lektion 2 var det dags att skriva egna berättelser:

Barnen fick dra kort ur kortleken Skruvade sagor (Hegas) för att bestämma
-huvudperson
-plats
-händelse
-fiende

skruvade sagor

Två och två fick de prata om bilderna. Vilken berättelse kan skapas med de här delarna? De fyllde i ett eget berättelseansikte. Och sedan var det dags att skriva själva berättelsen (och klistra in bilderna från kortleken som illustrationer).

det hemsökta huset

berättelseansikte


Spöket Laban lär ut berättande

Publicerad: 2020-02-14 12:04

Bibliotekspedagog Turid har haft spöktema tillsammans med lärare och elever i åk 1 både på Backaskolan och på Hedeskoga skola.

Eleverna har utifrån berättelserna om Lilla spöket Laban och hans familj på slottet Gomorronsol (Inger och Lasse Sandberg) fått öva på att lyssna på en berättelse, återberätta den, och att argumentera. Berättelsestruktur är central i temat.

spökpappa

spöket laban

lektionsupplägg

spöket laban

kunskapskrav


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram