RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Full speed ahead! Mätbara mål och lästräning på Norreport

Publicerad: 2024-02-09 10:36

Eleverna i åk 7 på Norreport ligger just nu i hårdträning, fast inte inför ett idrottsevenemang -här är det istället musklerna i den viktiga läshastigheten och läsuthålligheten som ska flexas ordentligt.

Ofta tycker vi att det är svårt att hitta mätbara reslutat eller indikatorer på hur vårt arbete gör skillnad. Men ibland går det faktiskt att helt konkret mäta skillnad.

Efter att ha sett ganska nedslående resultat i mätningar av våra sjuors läshastighet hittade bibliotekspedagog och speciallärare Ulrika på Norreportskolan en metod som kunde höja den och efter förankring med ledning och arbetslag fick man grönt ljus att genomföra den med alla sjuor på skolan. 

Eleverna hade innan de gick in i projektet en läshastighet som spände mellan 40-140 ord i minuten. Tyvärr låg mer än en tredjedel av dem under 80 ord, så många som 10-12st i varje klass. 

För att sätta detta i perspektiv behöver man t.ex. komma upp i en hastighet av 110 ord i minuten för att hinna läsa textremsorna på tv.  

Nu kommer eleverna att fyra gånger i veckan i fem veckor inleda dagen med ett lästräningspass där man parvis under några minuter högläser upp en lista med slumpmässiga ord för den andre, först kortare och sen längre ord, för att förhoppningsvis kunna göra detta snabbare och snabbare. 

Förutom att anstränga "hjärnmuskelaturen" är det faktiskt även fysiskt ansträngande att högläsa så många ord så länge, något vi nuförtiden är lika ovana vid som att skriva med penna på papper en längre stund. 

Vissa av orden som dyker upp är dessutom nya ord för eleverna. Projektet har varit igång i två veckor nu och redan märker eleverna skillnad. Förhoppningsvis blir de uppmätta resultaten när projektet är slut avsevärt mycket bättre än indatan. Övning ger -trots allt- färdighet.

bild från tidningsartikel Ystad allehanda

Bildklipp hämtat från dagens artikel i Ystad Allehanda (2024-02-09), läs hela artikeln på https://www.ystadsallehanda.se/

 

 

 

 


Skriva, tala, lyssna -åk 4 på Västerport jobbar med Kompisboken

Publicerad: 2023-09-27 10:27

Det är viktigt att öva på de olika förmågorna men också viktigt att synliggöra elevernas egna lärande och göra dem delaktiga i sin egen utveckling

Åk 4 på Västerport jobbar utifrån Kompisboken. Eleverna har fått sätta upp egna mål, vad de behöver träna utifrån förmågorna läsa, skriva, tala och lyssna.

kompisboken och stencil

Vi arbetar tillsammans och uppmärksammar vad vi tränar på, bl.a. har vi diskuterat stavningsregler utifrån ord som dyker upp i texten, vi har tränat att läsa inför grupp och vi tränar på att lyssna genom att testa olika strategier.  Vad har jag lättast för vad gäller förståelse, att lyssna eller läsa? Vilken fömåga behöver jag då träna lite extra? Hur kan jag bli säkrare på att  prata inför klassen?

bok och stenciler


Åk 1 tränar adjektiv med hjälp av Herr Grums

Publicerad: 2021-06-08 10:32

Åk 1 i Löderup har arbetat med adjektiv, och bibliotekspedagog Malin kom då in på en lektion och tog hjälp av den i en lång bokserie så gräslige Herr Grums. Denne rödhårige, argsinte man är en samling adjektiv hela han, och hur fick han hjälpa till?

Jo, först pratade vi om skillnaden mellan yttre och inre bilder. När skapar vi inre bilder? Det gör vi när vi läser och lyssnar på böcker utan bilder. Sedan fick barnen blunda och tänka på en hund, och skapa enn inre bild av sin hund med färg, storlek, päls och så vidare. Tillsammans samlade vi ord på tavlan som beskriver barnens inre bilder av hundar. Vad är dessa för slags ord? De är adjektiv. 

Nu visar Malin utdrag ur herr Grums från Polyglutt på storbild (Du är en gräslig man, herr Grums av Andy Stanton) - dock utan att visa framsida eller bilder. Malin läser beskrivningen av herr Grums ur boken, och tillsammans skriver vi upp adjektiven på tavlan.

Sedan gör vi likadant med beskrivningen av herr Grums trädgård. För er som inte känner till herr Grums (men det borde ni...): herr Grums är en förfärlig karl. Arg och elak på alla sätt - men han har en alldeles fantastisk trädgård. Grejen är nämligen den att om han inte sköter om sin trädgård så kommer det en liten blå älva och slår honom i huvudet med en stekpanna. (jo, så där kan det vara i böcker...)

Med alla dessa adjektiv samlade skulle nu barnen rita herr Grums i sin trädgård utifrån sina egna inre bilder. Under tiden de ritade läste Malin högt ur bokens kapitel 2.

Och allra sist tittade vi tillsammans på bokens framsida.

teckning

ritande barn

bokframsida herr grums

teckning

teckning





Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier