RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Sammanfatta handling med hjälp av Musse & Helium

Publicerad: 2021-01-20 14:08

Bibliotekspedagog Turid tog in specialister för att barnen i åk 2 på Backaskolan skulle få öva sig i att sammanfatta handlingen i en bok. Två håriga specialister, och mycket små - nämligen mössen Musse och Helium. De är väl i och för sig inte specialister på just boksammanfattningar (utan mer på ostjakter och annat mer actionfyllt) - men de var ändå till stor hjälp och inspiration. Boken som valdes ut var Musse & Helium 2 : Jakten på guldosten av Camilla Brinck:

musse och helium

Hur sammanfattar man en bok? Vad är det viktigaste som ska plockas ut ur bokens handling? 

Turid och eleverna använde material från frokenanna.se - Sanna Sammanfattare (en av "läsförståingarna") för att hitta bokens byggstenar.
Detta skrevs sedan ihop till en sammanhängande text.

Nedanför bilderna på Sanna sammanfattare, guldostjakten och de koncentrerade barnhänderna så skriver jag lite om en uppföljande lektion på samma tema - scrolla ner!

whiteboardtavla

whiteboardtavla

skrivpapper

skrivpapper

Efter ett par dagar var det dags för en uppföljande lektion, med fortsättning på Musse och Helium-temat. Eleverna hade nu tappat bort varsin karaktär i Djurriket, och det gick ju inte an. De måste efterlysas! Och det i efterlysningar med riktigt många beskrivande adjektiv.

Till hjälp i arbetet användes bildspelet på wahlstroms.se (följer du länken finns även lärarhandledning för boken).
QR-koden nedan ledde eleverna till bildspelet.

whtieboardtavla

ipad skrivpapper


Bokpratsteman i Köpingebro: Miljö & klimat + Förr i tiden

Publicerad: 2021-01-19 15:08

När bibliotekspedagogerna Malin och Turid är i Köpingebro träffar de alla klasser i biblioteket för bokprat och boklån (och är utöver det också ute i klassrummen för lektioner i informationssökning och källkritik)(ja, de brukar vara rätt trötta på fredagseftermiddagens möte dessa veckor...). 

För varje vecka de kommer har de valt ut ett bokpratstema, och tar då hjälp av suveräna Barnens bibliotek som har mängder av teman att välja bland, och till och med affischer att skriva ut. Men sedan gäller det att anpassa varje bokprat efter barnens ålder och läsförmåga - det är stor skillnad på vad barn i F-klass vill ha och vad De Nästan Vuxna barnen i åk 6 tycker om.

I november var temat Miljö och klimat, och jodå, det går bra att plocka ihop böcker om jorden, väder och djur så det räcker att bokprata om till alla åldrarna. Det är ju också mycket bra att visa och prata om hur spännande lättlästa faktaböcker kan vara!

Och förra veckan var det dags för temat Förr i tiden. Det var klart att vikingar svingade yxor i böckerna, och tuffa ungdomar hjälpte motståndsrörelser under andra världskriget. Men förskoleklassen blev inbjudna till sagostund med tema förr i tiden och fick höra sanningen om vem som verkligenvar först på månen då för dryga 50 år sedan. Det var minsann inte någon människa, nä för det var en mus. Turid och Malin läste tillsammans högt ur den fantastiskt fina boken Armstrong - första musen på månen (av Torben Kuhlmann). Malin läste utvalda delar av texten och Turid visade samtidigt bilderna. Klassen delade med sig av sina kunskaper om rymden, månen och raketer - går man i förskoleklass har man ofta mycket kunskap om diverse ting man vill dela med sig av.
Efter högläsningen fick eleverna läsa fritt från bibliotekets urval av böcker, vilket skedde med stor entusiasm.

turid och malin

armstrong bok

skyltade böcker

bokaffisch

tre flickor


Skolbibliotek och fritids - Löderup och Svarte

Publicerad: 2020-11-23 12:23

Skolbiblioteket samarbetar också med fritids - här är några bilder från när bibliotekspedagog Malin varit på skolorna i Löderup och Svarte före och under läslovet, och vad hon och barnen hittat på tillsammans. 

Både i Löderup och Svarte inleddes aktiviteten av att Malin läste högt för de barn som valt att komma: i Löderup ur boken Flickan på vinden (Laura Djupvik & Camilla Kuhn), och i Svarte (det var under läslovsveckan, så mycket spök- och läskighetstema inför halloween...) blev det olika spökhistorier ur spökhistoriesamlingar.

Därefter blev det i Löderup pyssel - barnen fick göra spökiga bokmärken. I Svarte fick de välja vad de ville fortsätta med: göra bokmärken, skriva en egen spöksaga eller läsa böcker på egen hand.

bokomslag

pysslande barn

affisch läslov

pysslande gosse

läsande pojke








Roliga böcker till galen-dag i Svarte

Publicerad: 2020-05-25 11:23

Kategorier: boktips, högläsning, Hcf, Hcg


Boksamtal utifrån egna bilder

Publicerad: 2020-05-07 11:22



Boklista om världskrigen

Publicerad: 2020-05-04 12:22




Kö på stenåldern

Publicerad: 2020-04-01 11:28



Bästa fågelboken för barn!

Publicerad: 2020-03-25 14:27

Kategorier: boktips, fåglar


Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram