Källor, källor, källor och forntiden i fokus!
Publicerad: 2023-03-17 11:22
Vad är en primär- och sekundärkälla? Vad är en trovärdig källa? Är riktigt gamla källor bra eller måste de vara nya? Och vad är en riktigt bra källa om man lyckats gå vidare i "Vi i femman"?
Källkritik och källtillit är klurigt. Det gäller ju att "matcha" frågan med rätt källa. NE kanske har ett trovärdigt svar på vilket år Karl XII dog (1718 sägs det -så slipper ni googla..) men är det en lika bra källa för att hitta ett café jag gillar i Malmö? Det handlar inte alltid bara om granskning och vem som givit ut källan -ibland handlar det också om tid, när källan kommer från.
Forntiden på Västerport
På Västerport har åk3 tema Forntiden. Då passar Paula på att prata om källor med eleverna, t.ex. primära och sekundära källor. Är nyast alltid bäst? I vissa sammanhang är kanske en äldre källa som skrevs ner eller sas då, när händelsen faktiskt inträffade, mer värdefull än en nyare?
Forntiden i Köpingebro
Även treorna i Köpingebro pratar om riktigt gamla källor. Vad kan fornfynd och t.ex. graven och skelettet av en flicka som levde för tusentals år sedan berätta för oss?
"Igelkottsflickan" har funnits på riktigt, hon dog när hon var i 20-årsåldern och kallas så för att hon begravdes tillsammans med flera igelkottskäkar och -taggar.
Skelettfyndet av flickan finns på Gotlands museum i Visby, läs mer om utställningen här: https://www.gotlandsmuseum.se/se-och-gora/utstallningar/
Vi närläser texten om Igelkottsflickan ur Flickornas historia (Lindström 2002) och letar fynd och tolkningar.
Vi i femman -på Edvinshus!
Även åk 5 på Edvinshus jobbar med källor. Här kikar vi på 8sidor.se som nyhetskälla. En av 5:orna här har gått vidare till programmet "Vi i femman" och att man behöver använda trovärdiga källor blev då extra tydligt!
Kategorier: åk F-3, åk 4-6, källkritik, källtillit, medie- och informationskunnighet (MIK)