Krokodilfakta och krokodilrykten

Publicerad: 2020-10-20 09:31

Hur kan man anpassa skolbiblioteksverksamheten till de olika årskurserna? Här låter bibliotekspedagog Malin en förskoleklass på Edvinshemsskolan nosa på skillnaden mellan faktatext och skönlitteratur med hjälp av krokodiler och bilderböcker:

Det här var första gången klassen kom till skolbiblioteket, så Malin började med att presentera sig själv och visa biblioteket. När allt spännande och nya med detta lagt sig lite fick barnen lyssna när Malin läste utdrag ur några kända barnböcker, och sedan gissa böcker utdragen kom ifrån.

Sedan kom krokodilerna in i biblioteket: Malin visade ett uppslag ur en faktabok om farliga djur, med många bilder på tänder och vidöppna gap på ett antal krokodiler och alligatorer. Är krokodilen ett farligt djur? Det står  här i faktaboken. Kan vi lita på det? Varför?

Nu kom boken Hugo - elak, blodtörstig och jättefarlig (Mia Nilsson) fram. Först diskuterades omslaget: Ser Hugo farlig ut? Varför gör han det? Hur ser de andra djuren ut att känna sig?

Så läste Malin boken högt för barnen, och efteråt pratade de om varför de andra djuren var rädda för Hugo. Vad skulle de ha gjort istället för att sprida ryktet att han var farlig? Barnen tyckte att djuren skulle ha pratat med Hugo och inte dömt honom efter hur han såg ut. Men faktaboken sade ju att krokodiler var farliga? I den här rosa boken är alltså krokodilen en missförstådd, snäll kille? Vad är skillnaden på faktabok och skönlitteratur?

hugo av mia nilsson

planeringsdokument

Kategorier: läsa faktatext, informationssökning, bilderböcker, lektionsmaterial, djur

Kommentarer

Kategorier