Böcker, böcker, böcker: Boksamtal, bokcafé och härlig högläsning!
Publicerad: 2023-04-28 12:15
Nej, vi har inte slutat läsa och bara jobbat med skärmar och internet, senaste tiden har såklart varit fullproppad men en massa härliga böcker också!
Köpingebro
Malin hade högläsning ur Såret av Lisen Adbåge (2022) för en fullkommligt uppslukad grupp fritidsbarn (åk F-1):
![högläsning med fritidsbarn högläsning med fritidsbarn](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_93.jpg)
Och treorna frossade loss på ett nytt "bokcafé":
![böcker i högar på bord böcker i högar på bord](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_95.jpg)
![bokcafe instruktion bokcafe instruktion](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_96.jpg)
![böcker uppställda på bord böcker uppställda på bord](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_97.jpg)
Beställningslistor gjordes på de böcker som verkat extra "aptitliga" och dem kunde eleverna sedan hämta ut på nästkommande dags biblioteksbesök.
![barn skriver lista barn skriver lista](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_94.jpg)
Västerport
Paula och sjuorna på Västerport fick istället djupdyka ner i en och samma titel med boksamtal kring Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long (2015).
![bokomslag och stencil bokomslag och stencil](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_98.jpg)
![uppgiftsbeskrivning uppgiftsbeskrivning](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_100.jpg)
![struktur samtal stencil struktur samtal stencil](/contentassets/7c5e38ce2df14bb9a0212f113ef1b250/microsoftteams-image_99.jpg)
Eleverna fick sitta i grupper om 4-5 och redovisa boken genom varsin fråga. Anna, deras lärare, har utgått ifrån matris där man blir bedömd både som samtalsledare och diskussionsdeltagare. Mycket lyckat koncept att få träna retorik i kombination med läsförståelse.
Kategorier: Åk F-3, Åk 7-9, läsförståelse, boksamtal, högläsning