När egna och andras fjärilar lär om upphovsrätt

Publicerad: 2020-06-22 11:52

Bibliotekspedagogerna Malin och Susanne har haft lektionsupplägg för åk 4 i Köpingebro och Sövestad om upphovsrätt utifrån fjärilar barnen gjort själva:

fjärilar

Här hänger alltså barnens färdiga fjärilar på tavlan, med nummer på varje. Barnen har fått lägga varsin röst på vilken fjäril de tyckt varit finast, och sedan har rösterna räknats samman till ett resultat. När sedan resultatet räknats fram vände Malin/Susanne på bilden och läste namnet på eleven som stod där, och med stor dramatik: "Grattis NN, du har vunnit!"

Men - upplägget gick ut på att det var FEL persons namn på fjärilen. Barnen hade fått rita och färglägga varsin fjäril så fint de kunde - men sedan hade fel namn på upphovsman skrivits på baksidorna av teckningarna. 

Så nu uppstod diskussionen om det var rätt person som vann. Hur trodde de det kändes för den som faktiskt hade ritat den vinnande fjärilen? Hur skulle de känna om det var en riktig tävling och någon annan vann med det de skapat? Någon annan fick pris och ära för det foto du tagit, den text du skrivit eller den målning du gjort?

fjärilar

Diskussionen leddes därifrån in på begreppen upphovsman, upphovsrätt och hur upphovsrättslagen fungerar.

fjärilar

fjärilar

 

Kategorier: lektionsmaterial, upphovsrätt, tävlingar, bild

Kommentarer

Kategorier