Skillnad mellan fakta och åsikt

Publicerad: 2021-05-06 15:07

I vår verksamhetsplan står det i avsnittet som handlar om källkritik och upphovsrätt att vi strävar efter att elever som slutar åk 3 bland annat har arbetat med att med stöd utföra en enkel källkritisk granskning av det de hör, ser eller läser. Ett av momenten i detta är att lära sig skillnaden mellan fakta och åsikt. Här är några olika sätt vi har arbetat med det:

Turid har tillsammans med åk 2 på Källan läst Fakta, åsikter och robotar (Rex) i Polyglutt för att aktivt öva på när ett påstående är fakta eller en åsikt. Det är inte helt självklart att förstå - när blir det en egen åsikt? Får man inte ha en egen åsikt? Inte i en faktatext, där faktan ska stämma och kunna kontrolleras mot en annan källa, men boken tar också upp hur vi alla har rätt till en egen åsikt och vikten av att lyssna på varandras åsikter, och därför ha lättare att komma överens och vara en bra kompis. Fakta, åsikter och robotar ges ut av Nypon förlag som ger ut gratis elevmaterial till sina böcker, och lektionen avslutades med individuellt arbete.

skärmdump

barn på golv

Susanne har tränat skillnaden mellan fakta och åsikt tillsammans med åk 2 i Sövestad och har då använt sig av Källkritik med Bamse som fungerar bra i de yngre klasserna. 

Här är en omsorgsfullt plitad punktlista om Brummelisa. Punktlistan innehåller en sanning, en osanning och en åsikt. Vilken är vilken?

postit

Och Malin har tränat skillnaden mellan fakta och åsikt med åk 3 i Löderup. Hon kopplade övningen till elefanter, och övade samtidigt i skillnaden mellan fakta och skönlitteratur. Fakta, åsikt, fantasi - hur vet man vilket som är vilket?

skärmbild

skärm elefanter

 

 

Kategorier: källkritik, lektionsmaterial, boktips, skriva faktatext

Kommentarer