RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Skolbiblioteken+Skapande Skola = SANT

Publicerad: 2023-01-27 15:12

Ofta blir skolbibliotekarien och skolbiblioteken en bra samarbetspartner till Skapande skola eller Kulturgarnatin som vi har för alla våra elever i Ystad Kommun.

Det kan röra sig om förarbete till en aktivitet när eleverna ska introduceras till en viss text eller bok. Eller efter, att man vill arbeta vidare på ett tema när man varit med klassen och tittat på en föreställning eller film. Stort eller smått, ibland är vi med hela vägen, ibland kommer vi bara in och har t.ex. högläsning av en bok.

I år är ett av projekten under Skapande Skola-paraplyet konstprojektet "Svansjön och den annorlunda ankungen". Bibliotekspedagogerna har på olika vis varit behjälpliga så alla klasser som skulle delta har fått läsa H.C Andersens Den fula Ankungen.

På Västerport har skolbibliotekarien Paula också arbetat med ett diskussionsmaterial som problematiserar berättelsen och får eleverna att disskutera utanförskap och tolerans: 

fula ankungen frågor

Konstnären bakom konstprojektet Svansjön och den annorlunda ankungen kommer att besöka skolan och dessutom har flera åk 3 klasser dramatiserat sagan om den fula ankungen med en pedagog från Kulturskolan. Ett fint exempel på hur man kan jobba tillsammans flera olika aktörer både i och utanför skolan för att ge eleverna kulturupplevelser, uppmuntra deras kreativitet och empati och på kuppen stärka läsförståelsen.

 

     tolerans citat


Veckans hattrick! När man är som en tiger...

Publicerad: 2023-01-17 11:02

Vi fortsätter att kombinera faktatexter + skönlitteratur i veckans lektion med Köpingebros ettor och jobbar dessutom samtidigt med värdegrunden -att alla ska känna att man kan vara sig själv. Även om man råkar vara en tiger.

Lektionen hade temat ”att vara sig själv, vad tycker jag om, att vara annorlunda/lika” och Turid började med att läsa bilderboken Vad skulle en tiger göra? av Alex Howes (2022). Den boken slutar med: ”Det verkar som att du är precis som en tiger!” 

Men hur är en tiger? Det måste man ju ta reda på mer om! Och övergången till att läsa lite Minifakta om tigrar (2018) blir given. 

omslag böcker om tigrarbaksidestext bok vad skulle en tiger göra

Så är man precis som en tiger alltså, men hur är man när man är precis som jag? Avslutningsvis får eleverna beskriva sig själva med arbetsblad från gullis lästips på skolmagi.nu

tiger uppslag

stencil från skolmagiskolmagi-logga2-800x347

 


Snäll på Källan: värdegrund och läsning hand i hand

Publicerad: 2022-10-12 10:58

Skolbiblioteket kan vara en bra samarbetspartner även i det övergripande värdegrundsarbetet och när vi pratar med eleverna om hur vi vill vara mot varandra. Under ett par lektioner arbetar bibliotekspedagogen och eleverna i klass 1 på Källan med olika värdegrundsfrågor, förankrat i litteratur, läsning och berättande.

Genom skönlitteraturen kan man levandegöra och prata om t.ex. jobbiga situationer, känslor av utanförskap och att kanske bli illa behandlad på ett mer neutralt vis genom bokens text och bilder. Läsningen kan sen också leda till övningar där eleverna skriver/skapar/ritar och får reflektera över frågorna.

I åk 1 har Turid och eleverna denna vecka jobbat med olika värdegrundsfrågor som t.ex. hur man är en bra kompis och att alla är olika men lika mycket värda:

Lek 1:

På första lektionen pratar vi om hur en snäll handling kan påverka vår omgivning och oss själva. Och samtidigt övar eleverna såklart både läs- och skrivkunnighet.

Vi började med högläsning av boken Snäll, där text och illustrationer förstärker varandra så väl, vilket gav upphov till många tankestopp i elevgruppen. Därefter fick eleverna rita en snäll handling i ramen på arbetsbladet. (Från Majema Lärarpraktikan vinter, www.majema.se)

ritar snäll snäll bokomslagbarn skriver om snäll

Lek 2:

Vid nästa lektionstillfälle pratar vi vidare om att alla har lika värde. Återigen börjar vi med högläsning, denna gång är det boken som heter just Lika värde (finns t.ex på Polylino). Den tar upp att vi är, liksom pusselbitar, unika och att alla behövs för att få en helhet. Saknas en pusselbit blir det ett tomt hål.

 lika värde pussel serie

Alla elever ritar sin egen unika pusselbit som vi sätter ihop till en gemensam helhet.

Lika värde pussel2Många pusselbitarvärde pusselbit1

För att knyta ihop samtalet passade det perfekt att lyssna på den fina "Lika Unika"-låten som låtskrivarkören här på Ungdomens Hus i Ystad skrev till projektet Lika Unika 2010/2011: 

Länk till Lika Unika-låten

mänskliga rättpoly lika värde

 

 

 

 


Kontakta oss:

Therése Gröhn
bibliotekarie/skolbibliotekssamordnare
0706-729735
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3,
Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier