RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Begreppen information, källa, fakta och åsikt med åk 2 i Köpingebro

Publicerad: 2021-11-30 12:12

I åk 2 på Köpingebro skola tränar bibliotekspedagog begreppen information och källa, fakta och åsikt.

Begreppen information och källa tränar eleverna genom den kooperativa strukturen Hör vi ihop? Hälften av eleverna har en fråga (de söker information) och hälften av eleverna har svaret (de har en källa). När rätt elev/fråga och elev/svar hittar varandra bildar talen som står på baksidan av korten summan 20.

Begreppen fakta och åsikt tränar de i grupper genom att lägga korten på rätt sida arbetsbladet (se bild nedan). Korten har påståenden som antingen är fakta eller åsikter.

barn i klassrum

faktakort

barn i klassrum

faktakort


Skolbibliotekets lyckliga stunder

Publicerad: 2021-11-26 12:23

Skolbiblioteksvardagen innehåller inte bara strängheter som att ange korrekt källa, gallra skruttiga böcker och att spänna blicken i ägaren av de smutsiga skor i storlek 45 som ogenerat ligger och strösslar grus på skolbibliotekets bord. Nädå, det finns ju väldigt många saker att bli glad och lycklig över också. Här är några:

Att få se på läsande små barn i olika positioner tröttnar vi till exempel aldrig på:

läsande flicka

Eller när vi på lektion lite i bakgrunden går och lyssnar på när barnen pratar böcker de har läst i grupp, och boksamtalen fungerar, barnen pratar om innehållet i böckerna och visar att de förstått både det som står på raderna och det som står bortom raderna. 

Eller när vi fått dela ut splitter nya lånekort till en F-klass, och de själva får låna böcker för första gången... lyckan och stoltheten!

barn som köar

Eller när vi får kryptiska handskrivna lappar som efter en stunds klurande visar sig vara inköpsförslag på böcker, och när man efter ytterligare en stunds funderande faktiskt kommer på vad det är eleven är ute efter för titel, och också kan beställa hem boken i fråga. 

Eller bara lyckan att få uppleva barn och böcker och ansträngningar... som här. Detta är en lapp som skolbibliotekarie Paula fick från en elev i åk 1 på Västerport:

brev från barn

(och här får ni lite hjälp i tolkningen: "Pissss" ska alltså vara "please". Såklart.)

​Jag frågade Paula hur det gick med det där inköpsförslaget, för det kunde ju eventuellt bli lite klurigt att hitta en bok som handlade både om Jesus OCH hundar...? Kanske skolbibliotekarien fick sätta sig och skriva den här boken själv, för att vara säker på att få med allt önskat innehåll?

Men Paula var helt lugn. Hon jobbade ju med barn, och tänkte att knep det så kunde hon lämna över uppgiften till dem. Hon hade nämligen haft en elev en gång som skrev om Jesus och lärhundarna. Möjligen en lätt missuppfattning där, men en bok om Jesus och hans lärhundar borde tillfredsställa önskemålet på bilden ovan :) 


Åk 6 övar att göra en Google-presentation om uppfinningar

Publicerad: 2021-11-23 13:01

Åk 6 i Löderup arbetar med uppfinnare på tekniken. Läraren bad bibliotekspedagog Malin att hålla en lektion där eleverna tränade sig på att göra en Google presentation, gärna med fokus på just uppfinningar och uppfinnare. 

Malin förberedde som exempel en egen presentation om uppfinningen film och inledde lektionen med att hålla den, och visade då särskilt på hur hon i presentationen hade med bildernas källor både under bilderna och i källförteckningen. Vid ett tidigare lektionstillfälle tillsammans med Malin har eleverna fått lära sig hur man söker bilder på nätet som det är tillåtet att använda, och också hur man anger källan. Detta repeterades nu kort. 

Därefter skulle eleverna själva skapa en presentation om varsin uppfinning. Information om de olika uppfinningarna hämtades för den här övningen ur samma bok (30 uppfinningar som förändrat vårt liv av I Jökulsson, 2014) som alltså var deras enda källa till fakta, men de skulle också söka efter passande bilder på nätet. Fokus alltså på att göra själva presentationen, att  hitta bilder tillåtna att använda och att ange källa.

I presentationen skulle detta vara med:Titel och beskrivning av den valda uppfinningen, samt vad uppfinningen har lett till.  Bilder på uppfinningen ifråga samt på uppfinnaren, bägge med källa angiven under bilden och med länk i den källförteckning som  skulle avsluta presentationen.

Avslutningsvis höll alla elever sina presentationer.

barn vid skrivbord

barn vid skrivbord

whiteboard

bokomslag

 

 




Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier