RSS

Skolbiblioteken i Ystad


"Switcheroo" i Sövestad

Publicerad: 2023-03-27 11:52

Switcheroo -när bokpratet inspireras av Woody Allen....

Switcheroo är en engelsk benämningen på en plötslig vändning inom dramatiken, eller när två objekt som hänger ihop får byta plats, för att ge en humoristisk effekt. Som att bära en pistolkula i bröstfickan ifall någon råkar träffa dig med en bibel... Woody Allen var så förtjust i greppet att han kallades "Allen Woody" av vännerna. 

Men också ett väldigt bra sätt att bedriva "bokprat" på...

Vi har testat konceptet innan och det är ofta väldigt lyckat. Det kan dessutom anpassas för att passa nästan alla åldrar. Förra veckan var det dags för treorna i Sövestad att testa!

Elever sitter mittemot varandra i två rader. På den ena sidan sitter de kvar på sina platser, på den andra sidan flyttar de ett steg åt höger efter varje runda (=switcheroo!).

Switcharoo i Sövestad Switcharoo i Sövestad

switcharoo i SövestadSwitcharoo i Sövestad

Man kan prata om böcker man håller på att läsa eller helt nya böcker som man efter att ha fått en stund att vända å vrida på och bläddra i sen ska försöka beskriva för personen mitt emot. Antingen med givna frågor "vilken genre är boken, läs en mening ur den, beskriv huvudpersonen" osv eller mer fritt. 

Vill ni läsa mer om tekniken hittar ni det här på sidan Koopreativt Lärande

kooperativt lärande

 

Kategorier: boksamtal, bokprat, åk F-3

Tomten kom väldigt tidigt i (v)år!

Publicerad: 2023-03-17 12:11

Segt att inleda gruppläsningen på samma vis varje gång? På Backaskolan skruvades nyfikenheten upp inför det kommande läsprojektet när bibblan var full av inslagna bokpaket, inte ens lärarna visste riktigt vad som var på gång.

böcker inslagna som paket

text på bokpakettext på inslaget bokpaket


Med tydliga instruktioner...

Publicerad: 2023-03-17 11:49

Mycket i vår vardag består av instruktioner. Korta eller längre. Hur man gör si eller så, tryck på knappen, dörren öppnas inåt, vrid åt höger så låses luckan. Knappa in ditt 10-siffriga personnummer efter signalen, avsluta med fyrkant. Men vad är egentligen en instruktion? Och hur gör man en?

Information är inte är helt enkelt alla gånger. Något som verkar enkelt och logiskt för mig kan uppfattas annorlunda av någon annan.

Många av oss har säkert suttit med IKEAs instruktioner om hur man ska skruva ihop en möbel och slitit vårt hår -och då är det inte ens text, bara bilder! Så hur gör man egentligen bra instruktioner?

På Västerport jobbar åk2 vidare med Snöret, fågeln och jag (Karlsson 2013).

I boken bygger John flaskskepp så Selma samlar flaskor och ger till honom, som tack för den fina lekstugan hon fått.

Lektion 1

Vad är en flaskskepp och hur sjutton får man egentligen in det i flaskan?

bild på ipad, instruktioner och bokomslag

Paula visar en instruktionsvideo och har gjort en instruktionsmall. Men hon har visst "glömt" att berätta med bildstöd! Så det får eleverna istället i uppdrag att göra: bilder till hennes instruktion. 

elev ritar bild till instruktion

Eleverna har säkert redan stött på olika skrivna instruktioner i skolan, t.ex. inför olika uppgifter.

Vilka stöter de på hemma? I receptet om man ska baka eller när man ska bygga ihop något särskilt i LEGO? 

Nästa lektion får de träna på att skriva en egen instruktion. 

Lektion 2

Inför andra lektionen har Paula skrivit en text om hur det gick till när hon bakade chokladbullar.

Även om texten förklarar bra vad som hände så kanske det inte direkt är en enkel instruktion att följa? Texten Paula skrivit är ju en berättande text och nu får eleverna försöka förändra den till en instruerande text istället:

instruktion chokladbollar

Det blir också möjlighet att prata om begrepp, mått och förkortningar (dl, msk, bunke) som är vanliga i t.ex. recept och instruktioner. 

 


Källor, källor, källor och forntiden i fokus!

Publicerad: 2023-03-17 11:22

Vad är en primär- och sekundärkälla? Vad är en trovärdig källa? Är riktigt gamla källor bra eller måste de vara nya? Och vad är en riktigt bra källa om man lyckats gå vidare i "Vi i femman"?


Bland troll och Tiktokar: Sludge Content, "Expose"-konton, ECPAT och jakten på källtilliten

Publicerad: 2023-03-14 09:57

Ständigt jagar vi och lagboken teknikens svans. Nätaktörerna ligger ofta ett steg före och utvecklar hela tiden nya sätt att få följare och användare. Därför är samtalen om rätt och fel så viktiga att hela tiden föra och att göra eleverna till egna kritiskt tänkande individer även när de stöter på nya saker på nätet. Och att samtalet börjar tidigt.


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier