RSS

Skolbiblioteken i Ystad


När skolbiblioteket arbetar med F-klass och fritidshem

Publicerad: 2021-03-12 10:22

två barn

Hur kan skolbiblioteket jobba med barnen i F-klass och på fritids? Vi arbetar mycket med bilderböcker och högläsning, och utifrån detta introducerar vi sådant som att prata om skillnaden mellan fakta och skönlitteratur, hitta fakta i bilder och källkritik på en mycket grundläggande nivå. Att samtala om det lästa är också viktigt, att förstå att vi kan förstå och tolka olika saker i det vi läser. Vi knyter även boksamtalen och högläsningen till värdegrundsarbetet, och gärna om skolan har något aktuellt övergripande område som kanske "vara kompis".

När F-klassen kommer till skolbiblioteket passar vi också på att prata om hur ett bibliotek fungerar, var man hittar böckerna och hur man lånar böcker. F-klassens skolbibliotekstider avslutas ofta med att alla barn väljer och lånar böcker.

När vi arbetar med fritids är det ofta ett valbart alternativ för barnen att gå till skolbiblioteket för högläsning och bokrelaterat pyssel. Det kan alltså komma enstaka eller många barn beroende på vad de väljer, men på plats handlar det ofta om högläsning, boksamtal, egen läsning, bokrelaterat pyssel och boklån för dem som vill. Några gånger har vi haft större aktiviteter i samarbete med fritidspedagogerna, som när vi lånade folkbibliotekets bokbuss och körde ut till några skolor, eller som den gången vi hade Harry Potter-dag i Svarte tillsammans med både folkbibliotek och fritidshem.

Vi har också (innan pandemin satte tillfälligt stopp för det) tillsammans med F-klasser gått på besök till stadsbiblioteket, för att före öppettid ha högläsning, boklån, läsning och fruktstund.

Precis som övriga årskurser har F-klasserna schemalagda tider i skolbiblioteksverksamheten, och får träffa bibliotekspedagogerna minst en gång i månaden. Här är några tillfällen:

I F-klassen i Köpingebro och på fritids i Svarte användes ungefär samma upplägg med först högläsning av boken Är jag din? av Alex Latimer. Dinosaurieägget har fallit ur sitt bo och lille dino-ungen får leta efter sina föräldrar. Vi stannade upp läsningen flera gånger för att försöka förutspå vad som skulle hända, vi tittade mycket på bilderna och gissade. Efter det jämförde vi bilderna på de olika dinosaurierna i berättelsen med bilder i en faktabok om dinosaurier. Vad är skillnaden? 
Och som bilden visar var det sedan roligt att färglägga olika dinosaurier också.

läsande barn

barn ritar

En fritidsaktivitet för de yngre barnen i Svarte var att läsa Korvtjuven av Marianne Gretteberg Engedal. Alla i Kjells familj är tjuvar men han vill inte själv stjäla. Måste han det? Nejdå, han träffar på andra personer som inte heller vill vara det som andra förväntar sig att de ska vara, och vi pratade mer om våga göra egna val. Efter högläsning och boksamtal fick de barn som ville sitta ner och läsa en bok, medan andra valde att pyssla med att göra bokmärken.

bilderboksuppslag

Bild ur Korvtjuven av Marianne Gretteberg Engedal

Just att göra bokmärken är ett väldigt populärt pyssel, och det fina med dem är att de ofta går att anpassa efter dagens aktuella bok som höglästs. Som när skolbiblioteksaktiviteten för fritidsbarnen i Svarte hade tema kor (och om att våga utmana sig själv). Högläsning av Kon som visst kunde klättra av Gemma Merino följdes av gemensam läsning av en faktabok om livet i en komocka (Kalas i komockan av Källander/Helldorff). Och bokmärkestillverkningen handlade om kor och andra bondgårdsdjur. 

pysslande barn

På Edvinshem fick F-klassen komma till skolbiblioteket och lyssna på när bibliotekspedagog Malin läste om krokodilen Hugo (av Mia Nilsson). Förra besöket läste Malin Hugo - elak, blodtörstig och farlig och den här gången var det dags för Hugo att gå till tandläkaren för första gången. Han är lite rädd eftersom han inte vet hur det går till där. I boken står det också att krokodilernas tänder växer ut på nytt när de tappar dem. Kan det stämma? Detta är ju en påhittad berättelse (och hur vet vi det?) - men tillsammans hittade vi en faktabok om krokodiler och letade information om deras tänder. Och jadå, bilderboken hade rätt om tänderna! När Hugo var klar hos tandläkaren fick barnen fler boktips av Malin, och sedan var det dags för boklån.

bilderboksframsida

Framsidan på Hugo - Gapa stort! av Mia Nilsson


Skolbibliotek och fritids - Löderup och Svarte

Publicerad: 2020-11-23 12:23

Skolbiblioteket samarbetar också med fritids - här är några bilder från när bibliotekspedagog Malin varit på skolorna i Löderup och Svarte före och under läslovet, och vad hon och barnen hittat på tillsammans. 

Både i Löderup och Svarte inleddes aktiviteten av att Malin läste högt för de barn som valt att komma: i Löderup ur boken Flickan på vinden (Laura Djupvik & Camilla Kuhn), och i Svarte (det var under läslovsveckan, så mycket spök- och läskighetstema inför halloween...) blev det olika spökhistorier ur spökhistoriesamlingar.

Därefter blev det i Löderup pyssel - barnen fick göra spökiga bokmärken. I Svarte fick de välja vad de ville fortsätta med: göra bokmärken, skriva en egen spöksaga eller läsa böcker på egen hand.

bokomslag

pysslande barn

affisch läslov

pysslande gosse

läsande pojke


Biblioteksvärdarna och halloween

Publicerad: 2020-10-19 11:59

Så klart skolbiblioteket så här års ska förvandlas till ett inferno av spindelväv, dödskallar, orange inslag i form av pumpor och ljus, och gärna lite draperingar med svart tyg? Så klart det ska! Och om det är någon gång biblioteksvärdarna och biblioteksråden verkligen rockar loss i bibliotekslokalerna så är det nu. Och så kan de dessutom skylta med alla dessa skräckböcker som finns, och som år efter år lånas och älskas så mycket av skoleleverna.

På Blekeskolan fick biblioteksvärdarna fria händer att "halloweena" biblioteket medan bibliotekspedagog Susanne bedrev skolbiblioteksverksamhet i klassummen. Och fria händer innebar: dekorationer med skelett, pumpor och spindelväv, skyltar med skräckböcker, och så en egengjord frågetävling där med-eleverna skulle lämna in sina svar i särskilda kuvert. Susannes kommentar:  "Vilken känsla att komma tillbaka från lektionen och se deras resultat! 😊"

Förresten är det rätt kul att se bokpratseffekterna när eleverna, som ovan, själva väljer böcker att skylta med i biblioteket. Susanne har bland annat haft med Petter Lidbecks, Kristina Ohlssons och Ingelin Angerborns böcker i senaste tidens bokprat - och här lyfts de nu i halloweenskyltning och tävling. (ja, de som är kvar sedan bokpratseffekten också gjort att många böcker av dessa författare redan lånats ut)

På Backaskolans lågstadium samlades "lilla" biblioteksrådet, och de myllrade också runt i skolbiblioteket och gjorde sin alldeles egna halloweenskyltning. Läskiga böcker, spöken, svart bakgrund och effektfullt.

Och så måste jag förstås kort berätta om förra höstens halloweentema på Backaskolan (som jag aldrig fick bloggat om här då): Där gick hela skolan all in, och nog allra mest fritidshemmets personal som klädde ut sig rätt ordentligt och läskigt. Ett "spöktält" arrangerades på skolgården, där alla de nya skräckböcker som just för detta hade köpts in till skolbiblioteket visades upp. Och biblioteksrådet var med och arrangerade, och "ordningsvaktade" eftersom köandet in i spöktältet behövde styras upp -  horder av barn kom ut för att i små grupper gå in i spöktältet och titta. Kösystem fick alltså fixas, administration kring låneköer ordnas. Lyckat samarbete skolbibliotek, skola och fritids! 

halloweenböcker

Blekeskolans bibliotek

halloweentävling

Blekeskolans biblioteksvärdars frågetävling

ingelin angerborn

Bokskylt Blekeskolans bibliotek

biblioteksrådet pyntar

Lilla biblioteksrådet på Backaskolan fixar halloweenskyltningen

halloweenböcker

Halloweenskyltning Backaskolans bibliotek lågstadiet

halloweenbilder

Återblick förra höstens halloweentema (bild lånad från Backaskolans fritidshem)

spöktält

"Spöktältet" på Backaskolans skolgård förra hösten

skräckinbjudan

Inbjudan till skräckvisning, halloweentema Backa 2019














Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram