RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Full speed ahead! Mätbara mål och lästräning på Norreport

Publicerad: 2024-02-09 10:36

Eleverna i åk 7 på Norreport ligger just nu i hårdträning, fast inte inför ett idrottsevenemang -här är det istället musklerna i den viktiga läshastigheten och läsuthålligheten som ska flexas ordentligt.

Ofta tycker vi att det är svårt att hitta mätbara reslutat eller indikatorer på hur vårt arbete gör skillnad. Men ibland går det faktiskt att helt konkret mäta skillnad.

Efter att ha sett ganska nedslående resultat i mätningar av våra sjuors läshastighet hittade bibliotekspedagog och speciallärare Ulrika på Norreportskolan en metod som kunde höja den och efter förankring med ledning och arbetslag fick man grönt ljus att genomföra den med alla sjuor på skolan. 

Eleverna hade innan de gick in i projektet en läshastighet som spände mellan 40-140 ord i minuten. Tyvärr låg mer än en tredjedel av dem under 80 ord, så många som 10-12st i varje klass. 

För att sätta detta i perspektiv behöver man t.ex. komma upp i en hastighet av 110 ord i minuten för att hinna läsa textremsorna på tv.  

Nu kommer eleverna att fyra gånger i veckan i fem veckor inleda dagen med ett lästräningspass där man parvis under några minuter högläser upp en lista med slumpmässiga ord för den andre, först kortare och sen längre ord, för att förhoppningsvis kunna göra detta snabbare och snabbare. 

Förutom att anstränga "hjärnmuskelaturen" är det faktiskt även fysiskt ansträngande att högläsa så många ord så länge, något vi nuförtiden är lika ovana vid som att skriva med penna på papper en längre stund. 

Vissa av orden som dyker upp är dessutom nya ord för eleverna. Projektet har varit igång i två veckor nu och redan märker eleverna skillnad. Förhoppningsvis blir de uppmätta resultaten när projektet är slut avsevärt mycket bättre än indatan. Övning ger -trots allt- färdighet.

bild från tidningsartikel Ystad allehanda

Bildklipp hämtat från dagens artikel i Ystad Allehanda (2024-02-09), läs hela artikeln på https://www.ystadsallehanda.se/

 

 

 

 


Knäck koden!

Publicerad: 2023-10-10 11:21

Hur stärker vi språket i alla ämnen? På Västerport jobbar skolbibliotekarien Paula och matteläraren Åsa tillsammans hos 7:orna med problemlösning och Curly Bracket-serien: en spännande serieroman som lär eleverna mer om matematik, programmering och datalogiskt tänkande. Lektionen är ett sätt att även arbeta kommunikativt med eleverna i matematik!

Curly Bracket är både en grafisk roman och en faktabok. Den unga hjältinnan i boken, Curly Bracket, drömmer om att bli världens bästa kodare:

bokomslag och blockbokomslag curly bracket

"Genom ett nagelbitande äventyr introduceras läsaren till principer och övningar inom datalogiskt tänkande – och förbereds till att själv börja koda i vilket programspråk som helst.
Vem har makten i en digitaliserad värld? I en framtid där datorer och kod styr allt, har företaget Corpuratus total kontroll. Curly Bracket går på en av Corpuratus internatskolor. Hon drömmer om att bli en av företagets kodare, och äntligen har hon chansen att få göra Slutprovet, en serie tester som avgör hennes framtid.[...] Men precis när hon har sin dröm inom räckhåll händer något som förändrar hennes liv för alltid ... Curly ställs inför ett avgörande val som blir starten på ett livsfarligt äventyr." (beskrivning hämtad från bonniercarlsen.se: Curly Bracket. Den gömda koden) 

whiteboard med uppställningar matte

I veckan var det dags för Paula och Åsa att hålla lektion för 7:orna: 

-Vilken rolig och givande lektion för både eleverna och oss! säger Paula. Vi vill arbeta kommunikativt med eleverna i matematik, ge dem en språklig förståelse av matematiken. Vi tog hjälp av boken Curly Bracket, en serieroman där datalogiskt tänkande är i fokus, och använde oss av de problem som huvudkaraktären stöter på. Eleverna fick jobba med problemlösning i par och fick en del ledtrådar för att kunna hitta strategier och en lösning. 

uppställning tal

Vad blir t.ex. summan om vi lägger ihop alla tal 1-100? 

Det blev även en chans att prata om algoritmer på ett annat vis som vi ju även tar upp när vi pratar källkritik och informationssökning annars. 

Kategorier: Åk 7-9, matematik

Böcker, böcker, böcker: Boksamtal, bokcafé och härlig högläsning!

Publicerad: 2023-04-28 12:15

Nej, vi har inte slutat läsa och bara jobbat med skärmar och internet, senaste tiden har såklart varit fullproppad men en massa härliga böcker också!

Köpingebro

Malin hade högläsning ur Såret av Lisen Adbåge (2022) för en fullkommligt uppslukad grupp fritidsbarn (åk F-1):

högläsning med fritidsbarn

Och treorna frossade loss på ett nytt "bokcafé":

böcker i högar på bordbokcafe instruktionböcker uppställda på bord

Beställningslistor gjordes på de böcker som verkat extra "aptitliga" och dem kunde eleverna sedan hämta ut på nästkommande dags biblioteksbesök.

barn skriver lista

Västerport

Paula och sjuorna på Västerport fick istället djupdyka ner i en och samma titel med boksamtal kring Den blomstertid nu kommer av Marie-Chantal Long (2015). 

bokomslag och stenciluppgiftsbeskrivningstruktur samtal stencil

Eleverna fick sitta i grupper om 4-5 och redovisa boken genom varsin fråga. Anna, deras lärare, har utgått ifrån matris där man blir bedömd både som samtalsledare och diskussionsdeltagare. Mycket lyckat koncept att få träna retorik i kombination med läsförståelse.

 

 

 


Äckligt! Ny klassuppsättning på Norran

Publicerad: 2023-04-14 14:25

Snusk och räligheter "säljer"! Och med en baksidestext som ber oss "smaka" på ordet k-r-o-p-p-s-v-ä-t-s-k-a borde man väl få vilken högstadieelev som helst peppad på att läsa böcker? Även på NO:n!


Gemensamma riktlinjer -en likvärdig skola förbereder eleverna för nästa steg

Publicerad: 2023-02-13 10:44

Bibliotekspedagogen Ulrika pratar informationssökning och källor med Norreports nior


Tänk säkert! -Utmaning från Internetstiftelsen

Publicerad: 2022-11-23 14:46

Just nu pågår en utmaning på flera av våra skolor..... I samband med kampanjen "Tänk Säkert" har Internetstiftelsen startat en utmaning där de skänker 5kr till BRIS för varje elev som mellan den 26 september-27 oktober genomför en av deras lektioner om säkerhet på nätet. Klart skolbiblioteken i Ystad ville vara med!


Kontakta oss:

Therése Gröhn
utvecklingsledare/samordnare
0411-577739
therese.grohn@ystad.se

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-6)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Hedeskoga & Sövestads skola F-6, Edvinshus & Edvinshem F-6, Anpassad grundskola Ehem)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola F-6, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se
(Västerportskolan F-9)

Ulrika Sneitz
bibliotekspedagog
ulrika.sneitz@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram

Kategorier