RSS

Skolbiblioteken i Ystad


Källkritik och djurparker med åk 4

Publicerad: 2021-01-12 12:10

Åk 4 i Köpingebro har arbetat med källkritik tillsammans med bibliotekspedagog Malin som lagt upp en lektion kring information om djur och djurparker.

Först gick de tillsammans igenom de fem superfrågorna VAD, VEM, VARFÖR, NÄR, HUR:

whiteboardtavla

De har tidigare lektioner pratat om olika källor (VAD) och om vikten att vara källkritisk. Idag fokuserade de på frågorna VEM? och VARFÖR?

Nu fick barnen fem olika QR-koder, med uppgiften att ta reda på VEM som stod bakom sidan, och syftet med den (VARFÖR). Länkarna gick bland annat till Arken Zoo, Skånes djurpark, nejunior.se och Panda Planet (WWF).

elever vid ipad

elever vid ipad

elever vid ipad


Källkritik för åk 3 kopplat till tema Kroppen

Publicerad: 2020-12-01 14:04

Åk 3 på Edvinshemsskolan har fortsatt att arbeta med tema Kroppen. Bibliotekspedagog Malin kopplade en övning i källkritik till ämnet. Uppgiften gick ut på att eleverna skulle söka information i fyra olika källor och sedan jämföra svaren. Får de samma svar i alla källor?

Ett frågepapper för varje källa, och källorna var nejunior.se, en film om kroppen på urplay.se, boken Slående fakta om hjärtat av Lena Sjöberg samt en faktabok om hjärtat på Polyglutt: Kroppen av Serge Montagnat.

källkritiksövning

övningspapper

källkritiksövning

källkritiksövning

källkritiksövning


Fakta och källor med åk 2 i Sövestad

Publicerad: 2020-11-18 10:35

I vår verksamhetsplan står att vi strävar efter att elever som slutar åk 3 inom informationssökning och källkritik har arbetat med begreppet "källa" och olika källor, att veta skillnaden mellan faktaböcker och skönlitteratur, att hitta information i berättande och beskrivande texter och en rad andra punkter - läs gärna mer här!

Hur kan man arbeta med detta i lågstadiet? Så här gjorde bibliotekspedagog Susanne med åk 2 i Sövestad:

Lektionen om källkritik och informationssökning bestod av mycket prat och lek, och var knuten till ett tema som skulle startas upp veckan därpå då de skulle skriva en faktatext.
Susanne hade tagit med både olika faktaböcker och skönlitteratur till klassrummet, och så resonerande man tillsammans vilka som var vilka och varför. Kan man gissa redan från bokens framsida om det handlar om skönlitteratur eller en faktabok? Hur fungerar en faktabok, hur hittar jag fakta i den och hur använder jag den? 

Begreppet källa introducerades - vad är en källa? Det här är ju en källa, eller hur?

vattenkälla

(bild hämtad från Pixabay)

Eller vilka källor avses? Susanne hade tagit med både bilder på olika källor, och fysiska saker som placerades ut på klassrumsgolvet, och sedan resonerades om primära, sekundära, skriftliga, muntliga och materiella källor med hjälp av lek, gissningar och prat.

Vi använder oss mycket av de sex "Källspanarna" (Vem, Vad, Jämför, När, Hur och Varför) när vi pratar källkritik med både lågstadiet och mellanstadiet, och hämtar lektionsupplägg och material i Källkritik med källspanarna av Liselott Drejstam + Emma Lund.

 

källspanarna

 

 










Vem ska man tro på?

Publicerad: 2020-04-07 09:13






Kontakta oss:

Carolina Landin
bibliotekarie
carolina.landin@ystad.se
(skolbibliotekssamordnare)

Turid Ekberg
bibliotekspedagog
turid.ekberg@ystad.se
(Backaskolan F-3, Källan F-3, Hedeskoga skola F-2, Köpingebro skola F-3)

Susanne Linde
bibliotekspedagog
susanne.linde@ystad.se
(Backaskolan 4-6, Sövestads skola F-6, Edvinshusskolan 4-6, Källan 4-6)

Malin Gunnarsson
bibliotekspedagog
malin.gunnarsson@ystad.se
(Köpingebro skola 4-6, Edvinshemsskolan F-3, Svarte skola F-6, Löderups skola F-6)

Paula Stråhed
skolbibliotekarie
paula.strahed@ystad.se)
(Västerportskolan F-9)

Marie Thelin
bibliotekspedagog
marie.thelin@edu.ystad.se
(Norreportskolan 7-9)

 

Följ oss på facebook!
Skolbiblioteken i Ystad

skolbibl på facebook

 

Följ oss på instagram!
@
skolbibliotekystad

instagram